TR EN

INSTITUTIONAL FOOD SERVICES I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY341E INSTITUTIONAL FOOD SERVICES I 5 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. AYÇA YILMAZ GEÇKİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Toplu beslenmenin önemi, diyetisyenin görevleri, beslenme sistemleri, menü planlama ve yönetimi, mutfak planlama, hammadde seçimi, depolama, stok kontrolü ve iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Toplu beslenme ve önemi, toplu beslenme hizmetlerinde diyetisyenin görev ve sorumlulukları, toplu beslenme sistem tipleri/yeni üretim sistemleri, yönetim ve organizasyon, mutfak/yemekhane planlama, kullanılan araç gereçler, menü planlama ilkeleri, menü yönetimi ve denetimi, standart yemek tarifeleri ve denetimi, hammadde seçimi ve kriterleri, besin maddelerinin teslim alınması, depolanması ve stok kontrolü, iş sağlığı ve güvenliği.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toplu beslenme sistemlerinin temel bileşenlerini tanımlar ve işleyiş süreçlerini açıklar.
Diyetisyenin yönetim ve organizasyon süreçlerindeki rolünü analiz eder.
Temel üretim teknikleri ile yeni üretim sistemlerini örneklerle açıklar.
Mutfak ve yemekhane planlamasında gerekli olan fiziki koşulları düzenler.
Toplu beslenme sistemlerinde kullanılan araç ve gereçleri sağlık ile ilişkilendirir ve etkin kullanımı ile ilgili stratejiler önerir.
Menü planlama ilkelerine bağlı kalarak, ulusal ve uluslararası beslenme rehberleri çerçevesinde enerji ve besin öğeleri gereksinimlerine uygun menü hazırlar.
Standart tarifelerin geliştirilmesi ve denetimi süreçlerini takip ederek toplu beslenme sistemlerinde uygulanabilir tarifeleri çoğaltır.
Hammadde seçimi ve kabul kriterlerini takip eder ve etkin satın alma stratejileri formüle eder.
Teslim alma, depolama ve stok yönetimi süreçlerine uygun verimli, sürdürülebilir ve maliyet-etkin stratejiler önerir.
Toplu Beslenme Sistemlerinde iş sağlığı ve güvenliğini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Toplu Beslenme Sistemlerine Giriş Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ticari Nitelikli İşletmeler Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon/Stratejik Yönetim I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Toplu Beslenme Sistemlerinde Yönetim ve Organizasyon/Stratejik Yönetim II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Personel Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Fiziki Koşullar-Mutfak Planlama Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Araç Gereçler Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Menü Planlama İlkeleri I Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Menü Planlama İlkeleri II Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Farklı Gruplar İçin Menü Planlama İlkeleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Standart Tarife Geliştirme Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Satın Alma -Hammadde seçimi ve kabul kriterleri Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Teslim Alma, Depolama ve Stok Yönetimi Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma İş Sağlığı ve Güvenliği Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sethi, M. (2004). Institutional food management. New Age International.
Puckett, R. P. (2012). Foodservice manual for health care institutions (4th ed.). John Wiley & Sons.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 2 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 54 0 99
Genel Toplam 99
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0