TR EN

REHABİLİTATİF ODYOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY244 REHABİLİTATİF ODYOLOJİ 4 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İşitsel eğitim, işitme kayıplı bireyler için işitsel rehabilitasyon sürecine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: İşitsel eğitim, işitme cihazı etkin kullanımı, koklear implant etkin kullanımı, oryantasyonu, yardımcı dinleme cihazları ve etkin kullanımı, çocuklarda işitme kaybının etkileri ve ihtiyaçların karşılanması, yetişkin işitme kayıplılarda işitsel/bilişsel eğitim, farklı İşitsel bozukluğu olan vaka örnekleri için program belirleme,işitsel algı süreçleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İşitme kaybının özelliklerini açıklar.
Çocuk ve yetişkinlerde kullanılan amplifikasyon araçlarını ayırt eder.
Çocuklarda kullanılan yardımcı dinleme cihazlarının etkin kullanıldığı ortamları açıklar.
İşitme kaybının çocuk ve ailelerinin sosyal/duygusal etkilerini açıklar.
İşitme sağlığının korunması, önlenmesi, tanılanması, tedavi ve rehabilitasyonuna yönelik halk sağlığı uygulamalarında edindiği bilgi ve becerilerini gösteririr.
Rehabilitatif odyoloji içeriğindeki standart kural ve etik değerlere bağlı kalır.
Belirli derece ve konfigürasyondaki kaybın dil kazanımına olan etkisini açıklar.
Belirli derece ve konfigürasyondaki kaybın akademik beceriler üzerine etkisini açıklar.
İşitme kayıplı bireylerde eğitsel/iletişim seçeneklerini ayırt eder.
İşitme kayıplı bireyler için habilitatif plan oluşturur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme Kaybına Sebep Olan Patolojileri Tanılama Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
2 Literatür tarama,Bireysel araştırma Erken Tanı Ve Odyolojik Değerlendirme Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma İşitme Kaybının Belirlenmesi Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme Cihazları Tanım Ve Tarihçe Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
5 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme Cihazlarının Parçaları Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma İşitme Cihazı Endikasyonları Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Yetişkinlerde İşitme Cihazı Uyarlaması Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
8 - ARA SINAV -
9 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda İşitme Cihaz Uyarlaması Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
10 Web tabanlı araştırma Dil Gelişimi Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
11 Literatür tarama,Web tabanlı araştırma İşitsel Gelişim Aşamaları Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
12 Bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimi Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma İşitsel Algının Değerlendirilmesi Anlatım, Problem çözme.
14 Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitsel Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay, Problem çözme.
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Genel Tekrar Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri.
ALTINYAY, Ş. Konuşması Gereken Çocuğa Odyolojik ve Rehabilitatif Yaklaşım.
ŞAN, Ö. Ü. İ., ÖNDER, U. O. S., SÖYLER, O. D., & TOPÇUOĞLU, O. E. A. (2022). İŞİTSEL REHABİLİTASYONDA UYGULAMA ÖRNEKLERİ.
İclal, Ş. A. N., & ÖZTÜRK, B. (Eds.). (2021). Odyoloji’de Artikülasyon ve Fonoloji. Akademisyen Kitabevi.
İclal, Ş. A. N., & ÖNDER, S. (Eds.). (2022). İşitsel Rehabilitasyonda Uygulama Örnekleri. Akademisyen Kitabevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
2
3
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
5
2
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
2
2
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
5
2
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2
3
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 104
Genel Toplam 104
Toplam İş Yükü / 25.5 4,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0