Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IBY324 | VERİ VE METİN MADENCİLİĞİ | 6 | 4 | 2 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; veri madenciliğini tanıtmak ve kullanımını yaygınlaştırmaktır. Geniş ölçekli veri tabanlarında analiz yeteneğinin kazandırılmasıdır. |
İçerik: | Dersin içeriği, veri madenciliğinin istatiksel, makine öğrenimi ve veri tabanı yönünden temellerini içermektedir. Ders üç kısımdan oluşmaktadır. Birinci kısım veri madenciliği için istatistik ve makine öğrenimi yaklaşımının temelleri hakkındadır. İkinci kısımda Online Analitik İşleme, ilişki kuralları ve gruplama gibi işlemler için temel veri madenciliği ve algoritmalar işlenecektir. Dersin son kısmı metin madenciliği, birliktelik filtresi, bağlantı analizi gibi alanlarda araştırmalar üzerine odaklanmaktadır. Python Programlama Dili kullanılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Veri madenciliği hakkında bilinmesi gereken teknik ve temel kavramları (Modelleme, istatistik, programlama vb.) öğrenir. |
Temel makine öğrenimi algoritmalarını kullanabilir. |
Veri madenciliği yazılımlarını (ağırlıklı olarak Python Programlama Dili, Sqlite Veritabanı) kullanabilir. |
Veri madenciliği alanında projeler geliştirebilir. |
Öğrendikleri Numpy, Pandas vb. kütüphaneler ve araçlar yardımıyla Veri analizi yapabilir, uygulayabilir. |
Veri görselleştirme (Matplotlib vb.) yöntemlerini uygulayabilir. |
Sqlite Veritabanı aracıyla kütüphane projesi, sınıfların kullanılması ve veritabanı işlemlerini gerçekleştirebilir. |
SoccerLeaugeSalaries Analizi gibi uygulanan örnek analizler aracılığıyla çeşitli veri setleri üstünde analizler yapabilir. |
Sınıflandırma algoritmalarının analiz sonuçlarından çıkarım yapar. |
Gruplama algoritmalarını vakalar üzerinde uygular. |
Geleceği öngörmek ve proaktif olmak rekabette üstün olmaktır.” veri madenciliği verilerdeki ilişkileri yakalayarak gizli kalmış anlamlı ve faydalı bilgiyi ortaya çıkarır. Özellikle belirsizlik taşıyan geleceği öngörmek iş hayatında rekabet üstünlüğü sağlarken proaktif olarak problemlerin önüne geçilebilecektir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Veri ve Metin Madenciliği İçin Temel Kavramlar | Derse Ön Hazırlık |
2 | Literatür okuması | Veri ve Metin Madenciliği İçin Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
3 | Literatür okuması | Veri Bilimi İçin Gerekli Programların Kurulum ve Kullanımı (Anaconda-Python-Jupyter Notebook, Paycharm, SublimeText Editor, IDLE) | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
4 | Literatür okuması | Veri Tipleri, Temel Operatörler, Karakter Dizileri-Stringler, Veri Tipi Dönüşümleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
5 | Literatür okuması | Liste Veri Tipleri, Print Fonksiyonu, Format Fonksiyonu, Tuple-Demet Veri Tipleri,Dict-Sözlük_Veri Tipleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
6 | Literatür okuması | Input Fonksiyonu, 18. Kodlama Egzersizi - Temel Python Objeleri ve Veri Yapıları-Egzersizler | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
7 | Literatür okuması | Mantıksal Değerler ve Karşılaştırma Operatörleri, Mantıksal Bağlaçlar, Koşullu Durum Blokları - If - Elif ve Else Blokları, Egzersizler | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuması | Döngü Yapıları, Range Fonksiyonu, Break Continue İfadeleri, List Comprehension, Egzersizler | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
10 | Literatür okuması | Dosya İşlemleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
11 | Literatür okuması | Sqlite Veritabanı, Tablolara Veri Ekleme-Veri Çekme, Silme, Güncelleme | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
12 | Literatür okuması | Veri Analizi Numpy | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
13 | Literatür okuması | Veri Analizi Pandas | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
14 | Literatür okuması | SoccerLeaugeSalaries Analizi | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
15 | Literatür okuması | Veri Görselleştirme Matplotlib | Anlatım, Tartışma, Uygulama, Sınıf İçi Alıştırmalar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Veri madenciliği : kavram ve algoritmaları. Yazar Silahtaroğlu, Gökhan. Yayıncı: İstanbul : Papatya, 2020.Baskı: 4. |
Python Eğitim Seti (3 Kitap) Mustafa Başer, Mustafa Murat Coşkun, Volkan Taşçı DİKEYEKSEN YAYINCILIK |
İş zekası ve veri madenciliği. Yazar Şeker, Şadi Evren. Cinius YayınlarıEğitim. Yayıncı: İstanbul : Cinius Yayınları, 2013. |
Özkan, Y. (2016). Veri Madenciliği, İstanbul: Papatya. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletme, işletme bilgi yönetimi, programlama ve yönetim bilişim sistemlerinin temel kavramlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kavramları bilişim sistemleri ve programlama dilleriyle ilişkilendirerek açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri bilişim ve işletme kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
5 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmelerde bilgi yönetiminin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili edindiği kuramsal bilgileri güncel teknolojilere entegre eder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği programlama dillerini işletmenin işleyişine yönelik uygular.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşletmelerde ortaya çıkan problemlerin çözümü ile ilgili görev ve sorumluluklarını yerine getirir.
|
5 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili projeler yürütür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili teknik alt yapı bilgisi ve yaklaşımlarını işletme bilgi yönetimi süreçlerine entegre eder.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek alanıyla ilgili gelişme ve yenilikleri araştırır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki paydaşlarla yeni fikirler üretmek için iş birliği yapar.
|
4 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili programlama dillerini kullanarak program yazar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 206 |
Genel Toplam | 206 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |