Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GAS321 | TURKISH CUISINE AND APPLICATIONS | 5 | 4 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı tarih boyunca farklı kültürlerden etkilenen Türk yöre mutfaklarının teorik ve uygulamalı olarak çalışılması ile geleneksel Türk Mutfağı reçetelerinin günümüzün modern şartlarında uygulanması amaçlanmıştır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği; Marmara, İç Anadolu, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Karadeniz, Ege, Akdeniz bölgelerinde yöresel Türk mutfak kültürü ve uygulamaları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk mutfağının kültürel temellerini uygulamasına entegre eder. |
Türk beslenme alışkanlıklarına ilişkin rapor oluşturur. |
Türk yöresel mutfaklarına ait reçeteleri yeniden düzenler. |
Bölge bazında yöresel mutfaklara ait ürünleri hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap okuma | Derse Giriş, Genel Oryantasyon ve Tanıtım Süreci, Hijyen ve Sanitasyon Eğitimi, Ekipman Tanıtımı, Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Reçel ve Marmelatların Yapımı, Türk Mutfağında Yer Alan Meyve ve Çiçeklerden Reçel veya Marmelat Yapımı. Komposto ve hoşaf yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Selçuklu ve Beylikler Döneminde Türk Mutfağı, Turşu ve salçalar, Türk Mutfağında Yer Alan Turşuların ve Salçaların Yapımı, Temel Turşu Yapım Teknikleri | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
4 | Öğrenci ödev hazırlama | Osmanlı Dönemi Türk Mutfak Kültürü, Çorbalar, Çorba Yapımı, Türk Mutfağının İmza Çorbalarının Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Osmanlı'dan günümüze gelen önemli işletmeler, Pilavlar, Pilav Yapım Yöntemlerinin Aktarılması, Türk Mutfağında Yer Alan Farklı Pilavların YapımıPilavlar, Pilav Yapım Yöntemlerinin Aktarılması, Türk Mutfağında Yer Alan Farklı Pilavların Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
6 | Literatür taraması | Türk Mutfağı'ndan Yemek Örnekleri, Mezeler, Türk Mutfağına Ait veya Türk Mutfağında Yer Edinmiş Diğer Mezelerin Yapımı, Meze Yapım Teknikleri | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
7 | Literatür taraması | Türk Mutfağı'ndan Yemek Örnekleri, Güveçler, Güveç Yapım Tekniği, Güvecin Kullanım Alanları, Türk Mutfağında Yer Alan Bazı Güveç Yemeklerinin Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Cumhuriyet Dönemi'nde Türk Mutfak Kültürü, Sarmalar Ve Dolmalar, Sarma ve Dolma Yapım Teknikleri, Türk Mutfağında Bilinen Sarma ve Dolmaların Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Cumhuriyet Döneminde Anadolu Mutfak Kültürü, Et Yemekleri, Sebzeli Et Yemekleri, Türk Mutfağında Yer Alan Bazı Et Yemeklerinin Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Türk Mutfağı'ndan Yemek Örnekleri, Sebze Yemekleri, Sebze Yemeklerinin Yapımı, Sebzelerin Mevsime Göre Seçilmesi, Türk Mutfağında Yer Alan Bazı Sebze Yemeklerinin Yapımı | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
12 | Öğrenci ödev hazırlama | Türk Mutfağı'ndan Yemek Örnekleri, Zeytinyağlılar, Zeytinyağlı Yemeklerin Yapımı, Zeytinyağının Genel Özellikleri ve Kullanım Alanları | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci ödev hazırlama | Türk Mutfak kültürü ile diğer mutfak kültürlerinin etkileşimi | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
14 | Öğrenci ödev hazırlama | Örnek Menü Yapımı ve Uygulamalar | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Örnek Menü Yapımı ve Uygulamalar | Uygulama, Soru-cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Bassan, G. (2006). Turkish Cooking: Traditions, Ingredients, Tastes, Techniques, 75 Classic Recipes, Aquamarine. |
Bassasn, G. (2013). The Complete Book of Turkish Cooking: All the Ingredients, Techniques, Aquamarine. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
|
4 | |||||
2 |
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
|
4 | |||||
2 |
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
|
4 | |||||
3 |
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
|
4 | |||||
4 |
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
|
4 | |||||
2 |
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
|
3 | |||||
3 |
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini ayzılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
|
4 | |||||
2 |
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
|
3 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 6 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |