TR EN

FOOD MICROBIOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GKP104 FOOD MICROBIOLOGY 2 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ESRA NUR YAŞA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencilerin gıda ve mikrobiyoloji arasındaki ilişkiyi anlaması, mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynakları ve sebep oldukları olumsuz değişimleri tanımlayabilmesi, gıdalarda bulunabilecek muhtemel patojenleri ve gıda kaynaklı hastalıkları öğrenmesi, gıdalarda mikroorganizmaların kontrolü için alınabilecek önlemler hakkında bilgi sahibi olması ve temel mikrobiyolojik analizleri gerçekleştirebilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu ders; Gıdalarda bulunan önemli mikroorganizmalar, çeşitli ürünlerin bozulması, gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve mikroorganizmaların bulaşmasının kontrolünü içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gıda mikrobiyolojisi alanına ait kavramları tanır.
Mikroorganizmaların gıdalara bulaşma kaynaklarını hakkında bilgi sahibi olur.
Gıdalarda bulunan bozulma yapan ya da patojen mikroorganizmaları sınıflandırır.
Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların gelişimi etkileyen faktörleri bilir.
Gıda gruplarında bozulma tiplerini ve nedenlerini açıklar.
Gıdalarda mikroorganizma gelişiminin kontrolü için geliştirilen yöntemleri bilir.
Temel gıda mikrobiyolojisi analizlerini uygular.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda ve mikrobiyoloji ilişkisi Anlatım, soru cevap, uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikroorganizmaların bulaşma kaynakları Anlatım, soru cevap, uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikrobiyal gelişmenin özellikleri Anlatım, soru cevap, uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıdalarda mikroorganizma gelişmesine etki eden faktörler Anlatım, soru cevap, uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıdalarda bulunan önemli bakteriler ve özellikleri Anlatım, soru cevap, uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıdalarda bulunan önemli küfler, mayalar ve özellikleri Anlatım, soru cevap, uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda bileşenlerinin mikrobiyal metabolizması, mikrobiyolojik analizleri Anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Hayvansal ürünlerin mikrobiyolojisi ve tipik bozulmalar Anlatım, soru cevap, uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Bitkisel ürünler, içecekler, sıvı tatlandırıcılar, şekerlemeler, sosların mikrobiyolojisi ve tipik bozulmalar Anlatım, soru cevap, uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Çeşitli fermente gıdaların, konservelerin mikrobiyolojisi ve tipik bozulmalar Anlatım, soru cevap, uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar Anlatım, soru cevap, uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikroorganizmaların bulaşmasının kontrolü: Temizlik, sanitasyon, dezenfeksiyon ve fiziksel yöntemler Anlatım, soru cevap, uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikroorganizmaların bulaşmasının kontrolü: Isıl işlemlere, düşük sıcaklık, su aktivitesi ve pH uygulamaları Anlatım, soru cevap, uygulama
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mikroorganizmaların bulaşmasının kontrolü: Modifiye atmosfer, vakum paketleme, antimikrobiyal ajanlar, ışınlama, yeni proses teknikleri ve engel kavramı Anlatım, soru cevap, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erkmen, O.(ed). (2021). Gıda Mikrobiyolojisi. Ankara; Elif Yayınevi.
Ray, B., Buhnia, A. (2021). Fundamental Food Microbiology. Florida; CRC Press.
Ünlütürk, A., Turantaş, F.(ed.). (2020). Gıda Mikrobiyolojisi. İzmir; Sidas Yayınları.
Tayar, M., Hecer, C. (2015).Gıda Mikrobiyolojisi. Bursa; Dora Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
2
2
Analyze the characteristic properties of food components.
0
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
5
4
Performs microbiological analysis of foods.
5
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
5
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
2
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
0
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
5
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
5
5
Uses food-related microbiological terms.
5
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
1
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
1
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
4
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
5
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
5
2
They take part in food hygiene practices.
5
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
3
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
3
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
3
5
She/He can take part in team work related to her field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
5
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
5
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 13 2 26
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 13 2 26
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 131
Total Workload of the Course Unit 131
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0