Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PEP158 | YÖRESEL TATLI YAPIM TEKNİKLERİ | 2 | 4 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SEMANUR ÖNAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yöresel tatlıların yapımında kullanılan gıda ürünleri, ekipmanlar, hazırlama ve pişirme tekniklerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Türk mutfağında Marmara, Ege, Akdeniz, İç Anadolu, Karadeniz, Doğu Anadolu, ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine özgü tatıların öğrenilmesi, Coğrafi İşaret alan tatlıların öğrenilmesini, Sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvaların öğrenilmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk mutfak kültüründe tatlıların tarihi, hikâyesi, günümüze kadar olan süreçte hangi değişimlerin gerçekleştiğini bilir. |
Yöresel Türk tatlı çeşitlerinde sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvaları öğrenir ve uygular. |
Yöresel tatlıların ön hazırlıklarını, pişirme tekniklerini, yapımında kullanılan gıda ürünü ve ekipmanları bilir. |
Yöresel tatlıları modern tekniklerle yeniden hazırlar ve sunar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Türk mutfağında tatlıların tarihi, önemi ve hikâyeleri | - |
2 | Literatür taraması | Türkiye’nin coğrafi bölgelerine özgü yöresel tatlılar | - |
3 | Literatür taraması | Marmara bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
4 | Literatür taraması | Marmara bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
5 | Literatür taraması | Ege bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
6 | Literatür taraması | Ege bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
7 | Literatür taraması | Akdeniz bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Akdeniz bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
10 | Literatür taraması | İç Anadolu bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
11 | Literatür taraması | Karadeniz bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
12 | Literatür taraması | Doğu Anadolu bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
13 | Literatür taraması | Güneydoğu Anadolu bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
14 | Literatür taraması | Güneydoğu Anadolu bölgesine özgü sütlü, şerbetli, şekerleme tatlıları, hamur tatlıları ve helvalar | - |
15 | Literatür taraması | Proje teslimi ve değerlendirme | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Türk Mutfağından Yöresel Tatlılar" – Engin Arslan |
Türk Mutfağı Tatlıları" – Refika Birgül |
Türk Tatlıları: Yöresel ve Geleneksel Tatlar" – Suna Aydın |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
HAS A BASIC KNOWLEDGE ABOUT THE THEORIES, FACTS AND GENERAL PRINCIPLES OF PASTRY AND BAKERY.
|
5 | |||||
2 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE PREPARATIONS, PROFESSIONAL STANDARDS AND PRACTISE IN PASTRY AND BAKERY FIELD
|
5 | |||||
3 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE INTERNAL AND EXTERNAL EFFECTS OF THE ORGANIZATIONS IN PASTRY AND BAKERY FIELD
|
5 | |||||
4 |
HAS A KNOWLEDGE ABOUT THE PROCESS OF SERVICE AND OPERATIONS OF PASTRY AND BAKERY FIELD.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
PERFORMS THE PROCESS OF SERVICE AND OPERATIONS OF PASTRY AND BAKERY FIELD.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
MEETS THE NEEDS AND REQUESTS OF THE CUSTOMERS BY SATISFACTORY, EVALUATES, DEVELOPS AND PRODUCES SOLUTIONS TO PREVENT THE PROBLEMS WHICH COULD AFFECT THE PROCESS OF SERVICE.
|
4 | |||||
2 |
FOLLOWS THE CHANGES OF INTERNAL OR EXTERNAL ENVIRONMENT IN THE ORGANIZATIONS IN HIS/HER FIELD, MAKES RATIONALIST ANALYSIS, INTERPRETS, MAKES A DECISSION AND ACCOMODATES HIMSELF/HERSELF ACCORDING TO THOSE CHANGES
|
5 | |||||
3 |
MAKES SELF EVALUATION AND DRAWS CONCLUTIONS OUT OF PRACTISES.
|
5 | |||||
4 |
DETERMINES THE PROBLEMS IN HIS/HER FIELD, PRODUCES SOLUTIONS AND PRESENTS.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
USES THE KNOWLEDGES OF PASTRY AND BAKERY ACQUIRED IN BUSINESS ENVIRONMENT AND VOCATION.
|
5 | |||||
2 |
ACQUIRES KNOWLEDGE ABOUT THE PHSICAL ENVIRONMENT, EQUIPMENTS AND DEVICES AND TECHNOLOGY IN PASTRY AND BAKERY FIELD, HOW TO USE AND PROTECT THEM BY MAINTAINING.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
WORKS STAND-ALONE WHILST PERFORMING HIS DUTY IN HIS/HER FIELD.
|
4 | |||||
2 |
WORKS AS A MEMBER OF THE TEAM AND TAKES RESPONSIBILITY.
|
4 | |||||
3 |
MANAGES HIS/HER TECHNICAL AND PROFESSIONAL DUTIES IN A COMPLICATED AND UNFORSEEN EVENTS.
|
5 | |||||
4 |
TRACKS THE DEVELOPMENTS AND PRACTISES IN HIS/HER FIELD AND USES THEM IN HIS/HER JOB.
|
5 | |||||
5 |
HELPS THE DEVELOPMENT OF HIS/HER COLLEAGUES’ VOCATIONAL KNOWLEDGES AND SKILLS AND EVALUATES THEIR PERFORMANCES EQUALLY.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
LEARNS HIMSELF/HERSELF, MANAGES HIMSELF/HERSELF AND HIS/HER TIME AND EVALUATES HIS/HER SUCCESS.
|
4 | |||||
2 |
TRACKS ACTUAL DEVELOPMENTS RELATED TO HIS/HER FILED AND JOB.
|
4 | |||||
3 |
ALWAYS UPDATES AND DEVELOPS HIS/HER KNOWLEDGE, SKILLS AND PROFESSIONAL COMPETENCE RELATED TO HIS/HER FIELD WITH THE SENSE OF LEARNING DURING HIS/HER WHOLE LIFE.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
EFFECTIVELY COMMUNICATES INTERPERSONAL AND INTERCULTURAL.
|
5 | |||||
2 |
PREPARES REPORTS IN HIS/HER FIELD, PRESENTS HIS/HER KNOWLEDGES, CONTROVERSY AND ANALYSIS TO THE PROFESSIONALS AND TO THE ONES OUT OF HIS/HER FIELD IN VARIABLE WAYS.
|
5 | |||||
3 |
USES THE SOFTWARES, INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES RELATED TO HIS/HER FIELD AT LEAST ON THE BASIC LEVEL OF THE EUROPEAN COMPUTER DRIVING LICENCE.
|
1 | |||||
4 |
FOLLOWS THE INNOVATIONS IN HIS/HER SERVICE FIELD, JOB AND VOCATION AND COMMUNICATES IN A FOREIGN LANGUAGE AT LEAST ON THE LEVEL OF GENERAL A2 OF THE EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ADHERES TO ETHIC VALUES IN HIS/HER FIELD.
|
4 | |||||
2 |
MINDS HIS/HER PERSONAL CARE, HYGIENE, DRESS AND FINERY AND OUTLOOK LIKE THE WAY HIS/HER FIELD REQUIRES.
|
4 | |||||
3 |
DOES HIS/HER JOB WITHIN THE VOCATIONAL STANDARDS AND LEGALITY.
|
4 | |||||
4 |
PAYS ATTENTION TO THE DIFFERENCES AMONG THE PEOPLE AND CULTURES, SHOWS RESPECT AND TOLERANCE.
|
5 | |||||
5 |
MAKES EVALUATION OF HEALTH CARE, SAFETY AND RISK ANALYSIS IN HIS/HER FIELD.
|
5 | |||||
6 |
PAYS ATTENTION TO HUMAN HEALTH, SOCIAL AND NATURAL ENVIRONMENT WHILE WORKING IN HIS/HER FIELD.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Total Workload of the Course Unit | 0 | ||
Workload (h) / 25.5 | 0 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 0,0 |