Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY115 | INTRODUCTION TO GASTRONOMY | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin gastronomi tanımı ve gastronomi dalının diğer alanlarla etkileşimi hakkında temel fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Gastronominin tanımı, temel kavramları, tarihçesi, mutfak ekipman ve aletleri, mutfak akımları, mutfakta hijyen ve iş akışı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gastronomi ve gastronomi ile ilgili terimleri tanımlar. |
Tarihsel açıdan gastronomiyi ve gastronomik kültürleri yorumlar. |
Temel mutfak ekipman ve aletlerini sınıflandırır. |
Mutfaktaki temel hijyen prensiplerini açıklar. |
Mutfak akımlarını listeler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Gastronominin Temel Kuramları Kültürel ve Tarihsel Perspektiften Değerlendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
2 | Kitap Okuma | Lezzet Fizyolojisi, Kültürel Lezzet Algılarını Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Araştırması | Çağdaş Mutfak Akımları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Güncel Sektör Araştırması | Yiyecek-İçecek İşletmelerine Genel Bakış | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Kitap Okuma | Mutfak Ekipman ve Aletleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kitap Okuma | Mutfak Planlamaları ve İş Organizasyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kitap Okuma | Mutfak Planlamaları ve Bölümleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap Okuma | Mutfak Planlamaları ve İş Güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Kitap Okuma | Gıda Satın Alma ve Depolama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale Okuma | Teknik Şartname ve Tarif Okuma/Yazma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Araştırma | Mutfak İçi Gıda Hijyeni ve Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kitap Okuma | Mutfak Hesaplamaları – Mutfak İçi Ölçü Cihazları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kitap Okuma | Mutfak Hesaplamaları - Mutfak içi Ölçü Kullanımı ve Çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kitap Okuma | Dijital Gastronomi ve Sosyal Medya | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akbaba, A. ve Çetinkaya, N. (2018). Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık. |
Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık. |
Pollan, M. (2007). Etobur-Otobur İkilemi, Penguin. |
Brillat-Savarin, J.A. (2012). Lezzetin Fizyolojisi, Oğlak, Ankara. |
Orhun, D ve Akıllı, K. (2019). Yedikleriniz Davranışlarınız Olur. Velespit Yayınları. |
Food In Life, Food Time Dergi, Food and Travel (Süreli Yayın). |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
||||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
||||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
||||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
||||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
||||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
||||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
||||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
||||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
||||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
||||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
||||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
||||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |