Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY120 | BASIC CULINARY TECHNIQUES II | 2 | 6 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, dersin içeriğinde yer alan gıda ürünlerine ait özelliklerin öğrenilmesi ve öğrenilen pişirme yöntemlerinin ürünlere uygulanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriğinde; sebze, meyve ve baklagil bileşenleri, bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri, sebze ve meyve bileşenlerinin mutfaktaki kullanımları, tahıl ürünleri ve bileşenleri, kanatlı kümes ve ay hayvanlarının yapısı, deniz mahsulleri ve yapısı, kabuklu deniz mahsulleri ve yapısı, temel pişirme tekniklerine yer verilecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Gıda maddelerinin yapılarını açıklar. |
Temel pişirme tekniklerini öğrenerek ürün için en uygun pişirme yöntemini seçer. |
Ürün işlemek için en uygun ortamı organize eder. |
Öğrenci, gıda ürünleri ile ilgili reçete oluşturur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Sebze, meyve,baklagil ve bileşenleri | Uygulama |
2 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Bitkisel ve hayvansal yağların özellikleri | Uygulama |
3 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Sebze ve meyve bileşenlerinin mutfaktaki kullanım alanları | Uygulama |
4 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Tahıl ürünleri ve bileşenleri | Uygulama |
5 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Kanatlı kümes ve av hayvanlarının yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
6 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Deniz mahsulleri yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
7 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Kabuklu deniz mahsullerinin yapısı ve diğer özellikleri | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Ders tekrarı | Uygulama |
10 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Boiling , Poche, Braising, Blaching) | Uygulama |
11 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri(Frying ,Confit, Souted) | Uygulama |
12 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Roti, Cuit Au Four, Frit) | Uygulama |
13 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Gratine, Glaze, Rosto) | Uygulama |
14 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel pişirme teknikleri (Sousvide - Dehidrasyon) | Uygulama |
15 | Reçete İnceleme, Literatür Araştırması | Temel hamurların yapısı özellikleri ve işlenmesi | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Türkan, C. (2009), Mutfak Teknolojisi, Cemal Türkan Yay. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
2 | |||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
1 | |||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
2 | |||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
1 | |||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
1 | |||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
1 | |||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
2 | |||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
0 | |||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
0 | |||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
0 | |||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
0 | |||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 5 | 3 | 15 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav Hazırlığı | 10 | 3 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |