| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ICM358 | GELECEĞİN ÇEVRESİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilerin; sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve kültürel bağlam gibi kavramlar çerçevesinde geleceğin yaşam çevrelerine yönelik mekân tasarımları geliştirmeleri; çağdaş ve deneysel mimari yaklaşımları analiz etmeleri; tasarımsal kararlarını sosyo-kültürel ve çevresel bağlamda değerlendirmeleri hedeflenmektedir |
| İçerik: | Ders kapsamında, sürdürülebilirlik ve ütopya kavramları çerçevesinde mekân tasarımında erişilebilirlik, işlevsellik, kültürel bağlam ve çevreyle kurulan ilişkiler ele alınmakta; çağdaş örnekler üzerinden tasarıma dair eleştirel bir bakış geliştirilmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Gelişen toplumların kullanıcı gereksinimlerini analiz eder ve bu gereksinimlere uygun mekânsal çözümler önerir. (Analyze, Apply) |
| Sürdürülebilirlik kavramını iç mekân tasarım süreçlerine entegre eder. (Apply |
| Tasarımlarında erişilebilirlik ilkesine uygun işlevsel kurgu oluşturur. (Create, Apply) |
| Ütopya kavramını içeren projeleri sürdürülebilirlik kriterlerine göre değerlendirir. (Evaluate) |
| Güncel mimari örnekler üzerinden doğa-insan-mekân ilişkisini yorumlar. (Analyze, Understand) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin tanıtımı ve yapılı çevrenin geleceğine giriş | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 2 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Küresel sorunlar ve mimarlığın sorumluluğu | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 3 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Çevreyle uyumlu mimarlık örneklerine giriş | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 4 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Modernizmin mekân tasarımına etkisi ve ütopyacı yaklaşımlar | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 5 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Modernizmin eleştirisi ve kullanıcı odaklı tasarım tartışmaları | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 6 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Sürdürülebilirlik kavramının tasarıma yansıması | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 7 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Sürdürülebilirlik üzerine mimari örneklerin incelenmesi | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 8 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Ekolojik tasarım ve doğayla bütünleşik yapılar | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 9 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Enerji odaklı tasarım ve teknik stratejiler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Ütopya ve doğa ilişkisini yeniden düşünmek | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 12 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Antroposen kavramı ve doğa-tasarım ilişkisi | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 13 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Geleceğe yönelik mekân senaryoları | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 14 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Geleceğin iç mekânları: küçük alanlarda çok işlevli çözümler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 15 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Dönem değerlendirmesi ve örnek projeler üzerinden genel tartışma | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Yeang, K. (2006). Ecodesign: A manual for ecological design. Wiley |
| Van der Ryn, S., & Cowan, S. (2007). Ecological design (10th anniversary ed.). Island Press. |
| Cupers, K. (Ed.). (2013). Use matters: An alternative history of architecture. Routledge |
| Le Guin, U. K. (1974). The dispossessed. Harper & Row. |
| Boyacıoğlu, C. (2010). The analysis of sustainable architecture in the basis of symbiotic relation between city and ecosystem [MA Thesis]. İstanbul Teknik Üniversitesi. |
| Boyacıoğlu, C. (2017). Discussion of environmental approaches in architecture with the context of anthropocene. [PhD Dissertation]. İstanbul Teknik Üniversitesi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
||||||
| 2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
||||||
| 2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
||||||
| 2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
||||||
| 3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 12 | 3 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 42 | 0 | 126 |
| Genel Toplam | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |