TR EN

GELECEĞİN ÇEVRESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ICM358 GELECEĞİN ÇEVRESİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin; sürdürülebilirlik, erişilebilirlik ve kültürel bağlam gibi kavramlar çerçevesinde geleceğin yaşam çevrelerine yönelik mekân tasarımları geliştirmeleri; çağdaş ve deneysel mimari yaklaşımları analiz etmeleri; tasarımsal kararlarını sosyo-kültürel ve çevresel bağlamda değerlendirmeleri hedeflenmektedir
İçerik: Ders kapsamında, sürdürülebilirlik ve ütopya kavramları çerçevesinde mekân tasarımında erişilebilirlik, işlevsellik, kültürel bağlam ve çevreyle kurulan ilişkiler ele alınmakta; çağdaş örnekler üzerinden tasarıma dair eleştirel bir bakış geliştirilmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gelişen toplumların kullanıcı gereksinimlerini analiz eder ve bu gereksinimlere uygun mekânsal çözümler önerir. (Analyze, Apply)
Sürdürülebilirlik kavramını iç mekân tasarım süreçlerine entegre eder. (Apply
Tasarımlarında erişilebilirlik ilkesine uygun işlevsel kurgu oluşturur. (Create, Apply)
Ütopya kavramını içeren projeleri sürdürülebilirlik kriterlerine göre değerlendirir. (Evaluate)
Güncel mimari örnekler üzerinden doğa-insan-mekân ilişkisini yorumlar. (Analyze, Understand)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin tanıtımı ve yapılı çevrenin geleceğine giriş Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
2 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Küresel sorunlar ve mimarlığın sorumluluğu Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
3 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Çevreyle uyumlu mimarlık örneklerine giriş Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
4 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Modernizmin mekân tasarımına etkisi ve ütopyacı yaklaşımlar Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
5 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Modernizmin eleştirisi ve kullanıcı odaklı tasarım tartışmaları Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
6 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Sürdürülebilirlik kavramının tasarıma yansıması Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
7 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Sürdürülebilirlik üzerine mimari örneklerin incelenmesi Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
8 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Ekolojik tasarım ve doğayla bütünleşik yapılar Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
9 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Enerji odaklı tasarım ve teknik stratejiler Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
10 - ARA SINAV -
11 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Ütopya ve doğa ilişkisini yeniden düşünmek Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
12 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Antroposen kavramı ve doğa-tasarım ilişkisi Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
13 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Geleceğe yönelik mekân senaryoları Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
14 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Geleceğin iç mekânları: küçük alanlarda çok işlevli çözümler Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
15 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Dönem değerlendirmesi ve örnek projeler üzerinden genel tartışma Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yeang, K. (2006). Ecodesign: A manual for ecological design. Wiley
Van der Ryn, S., & Cowan, S. (2007). Ecological design (10th anniversary ed.). Island Press.
Cupers, K. (Ed.). (2013). Use matters: An alternative history of architecture. Routledge
Le Guin, U. K. (1974). The dispossessed. Harper & Row.
Boyacıoğlu, C. (2010). The analysis of sustainable architecture in the basis of symbiotic relation between city and ecosystem [MA Thesis]. İstanbul Teknik Üniversitesi.
Boyacıoğlu, C. (2017). Discussion of environmental approaches in architecture with the context of anthropocene. [PhD Dissertation]. İstanbul Teknik Üniversitesi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
2
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
2
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
2
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
3
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 3 36
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0