Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GKP205 | ET VE ET ÜRÜNLERİ TEKNOLOJİSİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ESRA NUR YAŞA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; etin elde edilmesi, yapısı, özellikleri ve işlenmesine yönelik bilgileri geniş bir bakış açısı ile kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriğinde; etin kompozisyonu, et ve insan beslenmesi, kasaplık hayvanlar, ante ve post-mortem muayene, kesim metotları, dokuların yapısı ve özellikleri, kasın yapısı ve fonksiyonu, et proteinleri ve yağları, kasın ete dönüşümü, et mikrobiyolojisi, ette renk oluşumu, etin ambalajlanması, et muhafaza yöntemleri, et endüstrisinde hijyen konuları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kasın ete dönüşümü basamaklarını sıralar. |
Etin kalitesine etki eden faktörleri tanır. |
Et muhafaza yöntemlerinin temel prensiplerini kavrar. |
Et endüstrisinde hijyen uygulamalarını değişik açılardan değerlendirir. |
Çeşitli et ürünlerinin muhafaza şartlarını dizayn eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Et bilimine Giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Ante-Post Mortem Muayene ve Kesim Prosedürü | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kasın Histolojik Özellikleri-1 | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kasın Histolojik Özellikleri-2 | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Etin Fiziksel Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Etin Kimyasal Özellikleri | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kasta Post Mortem Değişimleri | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kasın Ete Dönüşümü | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Etlerin Soğutulması ve Dondurulması-1 | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Etlerin Soğutulması ve Dondurulması-2 | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Et İşleme Ekipmanları, Temel İşlemler ve Katkı Maddeleri | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Et Ürünleri Üretiminde Katkı Maddelerinin Kullanımı | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sucuk Üretim Teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Salam-Sosis ve Pastırma Üretim Teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Anar,Ş. (2015). Et ve et ürünleri teknolojisi. Bursa: Dora Yayınları. |
Serdaroğlu, M. (2023). Et Teknolojisi; Et Ürünleri Üretiminde Temel Teknolojiler ve Ürün Kalitesi. İzmir; Sidas Yayınları. |
Arslan, A. (2020). Et Muayenesi ve Et Ürünleri Teknolojisi. Malatya; Medipres Yayınları. |
Kalschne, D.L., Corso, M.P., Canan, C. (2020). Advances in Meat Processing Technologies. Sharjah; Bentham Books. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
|
3 | |||||
2 |
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
|
0 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
|
0 | |||||
4 |
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
|
0 | |||||
5 |
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
1 | |||||
6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
|
4 | |||||
4 |
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
|
4 | |||||
5 |
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
|
4 | |||||
6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
|
4 | |||||
2 |
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
|
4 | |||||
2 |
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
2 | |||||
3 |
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
|
0 | |||||
2 |
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
|
3 | |||||
3 |
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
|
3 | |||||
2 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
|
3 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
0 | |||||
4 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 | |||||
5 |
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
|
5 | |||||
2 |
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
|
4 | |||||
3 |
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
|
5 | |||||
4 |
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 37 | 0 | 72 |
Genel Toplam | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |