| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| TDP151 | SAĞLIK KURUMLARI YÖNETİMİ I | 1 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EBRU CENGİZ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı; Sağlık Kurumlarında Yönetim fonksiyonlarını,Planlama,Örgütleme,Yöneltme, Koordinasyon, Kontro ve Kurum(İşletme) Fonksiyonları; Sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, vd.bilgisin öğrenciye verilmesidir. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; Sağlık Kurumları tanımı,Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler,Hastane Yönetim Kurulu,Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi,Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi,Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri,Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi Yönetim Psikolojisi konularından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Sağlık tanımı ,sağlık alanı ile ilgili literatür incelemesi yaparak, bilgilerini geliştirir. Bilişsel |
| İşletme ve Yönetim fonksiyonları Proje geliştirecek alt yapıya sahip olur. Bilişsel |
| Hastane yönetim kurulu ile ilgili yöntem ve tekniklerle ilgili bilgi sahibi olur. Bilişsel |
| Sağlık alanında araştırma projelerinde yer alır. Bilişsel |
| Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri ilgili eleştirilsel bakış açısı geliştirir. Bilişsel |
| Hastalığa Tepki Evreleri, İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar ile ilgili bilgisini yazılı ve sözlü ifade eder. Bilişsel |
| Sağlık alanında görev alabilecek sorumluluk bilincini geliştirir. Bilişsel |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Sağlık, Sağlığı Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Araştırma-Ödev | İşletme,Yönetim kavramı ve fonksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
| 3 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Sağlık Kurumları ve İşlevleri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 4 | Araştırma | Hastane Yönetim Kurulu | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
| 5 | Literatür taraması | Hastane Yönetim Kurulu | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 6 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hekim Performans Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 7 | Literatür taraması | Sağlık Kurumlarında Hasta Memnuniyeti | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
| 8 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hastane Elektronik Doküman ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 9 | Literatür taraması | Tıbbi Cihaz Yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Araştırma-Ödev | Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 12 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
| 13 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev | Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
| 14 | Literatür taraması | Hastalığa Tepki Evreleri,İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
| 15 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Yönetim Psikolojisi | Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Kavuncubaşı Ş., Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara Siyasal Yayınevi. |
| Schultz, R., Johnson A. C. (2003) Management of Hospitals and Health Services. Beard Books, Washington D. C. |
| Tengilimoğlu, D., Işık,O., Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Geliştirilmiş 4. Basım. Nobel Yayın. |
| Odacıoğlu, Y. (2013). Teknik Hizmetler. H. Sur ve T. Palteki (Ed.), Hastane yönetimi içinde (s. 187-195). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. |
| American Nurses Association (ANA) (2015). Nursing: Scope and standards of practice (3rd ed.). Silver Spring, MD: Nursesbooks.org. |
| Hayran, O. (2016). Kanıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. İstanbul: Yüce Yayım. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Tıbbi sekreterlik mesleğinin anlam ve kapsamını, amaçlarını ve iş yaşamındaki önemini açıklar
|
||||||
| 2 |
Tıbbi Sekreterlik mesleğinin görev ve sorumluluklarını sıralar
|
||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Tıbbi Sekreterlikte evrak yönetimini açıklar ve uygular
|
||||||
| 2 |
Tıp/tıbbi sekreterlerinin hasta ve hasta yakınları ile ilişkilerinde uymaları gereken kuralları sıralar
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Sekreterlik mesleği ve Tıp sekreterliğinin mesleki esaslarını ve etik kurallarını sıralar, Sekreterlikte uyulması gereken protokol kurallarını sıralar
|
||||||
| 2 |
Tıbbi sekreterlik alanı ile ilgili olan tıbbi terim ve kavramları bilir ve açıklar
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili olarak rapor hazırlama bilgisine sahiptir
|
||||||
| 2 |
Alanında evrak yönetimini bilir ve uygular
|
||||||
| 3 |
Bİlgisayar programları konusunda bilgi sahiptir klavye teknikleri bilgisine sahiptir etkin olarak kullanır
|
||||||
| 4 |
Dosyalama ve arşivleme bilgisine sahiptir, etkin olarak dosylama ve arşivleme yapar
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Sağlık kurumları içerisinde bireysel olarak çalışır
|
||||||
| 2 |
Sağlık kurumu içerisinde sorumluluk alır ve yerine getirir
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Sağlık enformasyon sistemelerini bilir
|
||||||
| 2 |
Çalışma konusu ile ilgili kavramları öğrenir açıkları ve kullanır
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
|
||||||
| 2 |
Ekip içerisinde yer alır , grup çalışmalarında yer alır ve gerektiğinde sorumluluk üstlenir
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Tıbbı sekreterlik mesleğine ilişkin olarak tıbbi kavramları bilir ve kullanır
|
||||||
| 2 |
Sağlık kurumu içerisinde dosyalama arşivleme ve evrak yönetimi işlemlerini yerine getirir
|
||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 3 | 30 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 1 | 3 | 3 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 44 | 0 | 203 |
| Genel Toplam | 203 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |