Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AHP103 | AMELİYATHANE TEKNOLOJİSİ | 1 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ameliyathaneyi ve Ameliyathanede kullanılan tüm alet, cihaz ve materyalleri tanımak, uygun koşullarda hazırlığını, kullanımını sağlamak ve sonrasında sorun, bakım ihtiyaçlarını karşılamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ameliyathane, fiziki ve teknolojik yapısı, Ameliyathane havalandırma, iklimlendirme prensipleri, Ameliyathane aydınlatması ve lambaları, soğuk ışık kaynakları, Ameliyat Masası Teknolojisi, Ameliyat Pozisyonları ve Uygulama Prensipleri, Anestezi ve çeşitleri, anestezi cihazları, Koter ve çeşitleri, Süturlar ve İğneler, Ameliyatta kullanılan Aletlerin Sınıflandırılması, Ameliyat sırasında kullanılan medikal gazlar ve kalibrasyon, Hasta monitorizasyonu, Hasta Güvenliği, yanlış alan cerrahisi, yabancı cisim unutulması, KBB ve Ortopedide kullanılan özel setler, Ameliyat enstrumanlarının özellikleri, bakım ve temizliği konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ameliyathanedeki fiziki koşulları tanır. |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun temel kural ve işleyişini bilir. |
Hastanın ameliyathane girişinden çıkışına kadar olan tüm evrelerini yakından takip eder. |
Ameliyatta bulunması gereken her türlü cerrahi alet, cihaz, ekip ve diğer tüm gereksinimleri bilir. |
Ameliyatın olumlu şekilde seyredip sonlandırılması için gerekli olan disiplinlerarası işbirliğini kesintisiz sürdürür. |
İlgili tüm kayıtları eksiksiz ve kesintisiz yapar. |
Bilgisayar ortamında tüm verileri protokoller çerçevesinde belirtir. |
Depodaki eksik malzemeleri istek yapar. |
Ameliyathanede hasta güvenliği önlemlerini alır. |
Ameliyathanede çevre güvenliğini önlemlerini alır. |
Cerrahi aletlerin ameliyat sonu temizlik,bakım ve korunma yöntemlerini uygular. |
Ameliyathanelerin iki ameliyat arasında, gün sonunda ve haftalık temizlik ve sterilizasyonunu uygular. |
Ameliyat programlarını ve ekip listelerini bir gün önceden belirleyip ilan eder. |
Hasta yakınları ile bilgi iletişimini sağlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Araştırma | Cerrahi nedir, tarihçesi, cerrahi çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
2 | Araştırma | Ameliyathane fiziki ve teknolojik yapısı | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
3 | Araştırma | Ameliyathane havalandırma, iklimlendirme prensipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
4 | Araştırma | Ameliyathane aydınlatması ve lambaları, soğuk ışık kaynakları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
5 | Araştırma | Anestezi ve çeşitleri, anestezi cihazları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Uygulama |
6 | Araştırma | Koter ve çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
7 | Araştırma | Ameliyathanede kullanılan diğer cihazlar | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Hasta Güvenliği, yanlış alan cerrahisi, yabancı cisim unutulması | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
10 | Araştırma | Ameliyatta kullanılan Aletlerin Sınıflandırılması | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
11 | Araştırma | Sütur Materyalleri ve çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
12 | Araştırma | Sütur İğneleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
13 | Araştırma | Ameliyat enstrumanlarının özellikleri, setler, bakım ve temizliği | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
14 | Araştırma | Ameliyathane Masası Teknolojisi | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
15 | Araştırma | Ameliyat hasta pozisyonları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
1.Erdil F.,Özhan Elbaş N.(2001)Cerrahi hastalıklar Hemşireliği,Tasarım Ofset,Ankara |
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon,Ameliyathane Talimat ve Protokolleri,Ayrınt ı Basımevi,Ankara. |
Colin D.Johnson , john Cumming(1998)Temel Cerrahi Teknikler. |
Öztekin D.S.(2009)Sağlık Çalışanlarının Güvenliği,Medikal Yayıncılık,İstanbul |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
4 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
4 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
4 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
|
4 | |||||
5 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
1 | |||||
6 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
|
2 | |||||
7 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
|
0 | |||||
8 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
4 | |||||
9 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
4 | |||||
10 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
|
4 | |||||
11 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
1 | |||||
12 |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
|
3 | |||||
13 |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
|
3 | |||||
14 |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
|
4 | |||||
15 |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
|
4 | |||||
2 |
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
|
0 | |||||
4 |
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
|
3 | |||||
5 |
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
|
0 | |||||
6 |
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
|
1 | |||||
7 |
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
|
0 | |||||
8 |
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
|
4 | |||||
9 |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
|
2 | |||||
10 |
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
|
3 | |||||
11 |
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
|
1 | |||||
12 |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
|
3 | |||||
13 |
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
|
3 | |||||
14 |
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
|
2 | |||||
15 |
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
|
1 | |||||
2 |
Yaratıcı fikirler sunar.
|
2 | |||||
3 |
Öğrenmek için sabırla dinler.
|
1 | |||||
4 |
Bilgisini özgüvenle savunur.
|
1 | |||||
5 |
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
|
3 | |||||
6 |
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
|
4 | |||||
7 |
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Duygusal stresi azaltır.
|
1 | |||||
2 |
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
|
1 | |||||
3 |
Hata yapma oranını azaltır.
|
4 | |||||
4 |
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
|
4 | |||||
2 |
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
|
3 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 | |||||
3 |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim kurar.
|
1 | |||||
2 |
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
|
1 | |||||
3 |
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
|
1 | |||||
4 |
İnsiyatif kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
2 | |||||
2 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
|
1 | |||||
3 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
3 | |||||
4 |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
2 | |||||
5 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 63 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |