Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BDY509 | BESLENME VE NUTRİGENETİK | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EDA MERVE KURTULUŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı gen-besin ilişkisi, gen-beslenme-hastalık ilişkisi ve genetik beslenmeye ilişkin bilgi ve becerilerin artırılması ve son bilimsel gelişmelerin takip edilerek biyoloji, moleküler biyoloji, biyokimya ve genetik bilimlerinin beslenme bilimi ile ilişkilendirip bir sonuca varabilmenin yanısıra edinilen bilgi ve becerilerin kullanılarak problem çözme, örnek gösterme ve inceleme üzerine beceri kazandırılmasıdır. |
İçerik: | Beslenmenin moleküler fizyoloji üzerine etkileri, Diyet- gen ve kanser-diyet ilişkileri ve kompleks hastalıklar, bireysel genetik farklılıklar ve buna bağlı olarak diyete verilen cevaplar, metabolik sendromlar, fonksiyonel gıdalar ve nutraceutikıllar, fonksiyonel nütrigenomik, transkriptomik, ve proteomik, nütrigenomik teknolojisindeki son yenilikler ve uygulamalar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel genetik, genomik ve gen regulasyonunun beslenme ile olan ilişkisini öğrenir ve örnek gösterir. |
Moleküler beslenme konularının beslenme araştırmalarındaki yerinin tespiti (sinyaller ve sinyal yolakları, diet sensörlerini (nükleer reseptörler, hayvan modelleri) öğrenir, keşfeder ve çözüm üretir. |
Nütrigenetik konseptinin anlaşılarak (kompleks hastlalıklar, kişiye özel beslenme) örnek gösterir. |
Doğru kaynaklardan moleküler beslenme çalışmalarına erişim yetisi kazanır ve keşfeder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Terminoloji; Genetik kavramlar, Nutrigenetik ve Nutrigenomik | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Genetik Materyale Genel Bir Bakış | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik ve Nutrigenomik | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Besinler ve Gen Ekspresyonu | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Epigenetik | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Epigenetik ve Kanser | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Beslenmenin Genotipik ve Fenotipik Etkileri | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik Farklılıklar | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik Sağlığımızı Nasıl Etkiler? | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Pratikte Nutrigenetik | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik ve Obezite | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik ve Kanser | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Nutrigenetik ve Diyabet | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı | Mikrobiyata ve Sağlık İlişkisi | Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
DERS NOTLARI |
Kohlmeıer M. (2012), Nutrigenetics: Applying the Science of Personal Nutrition |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında lisans üzeri düzeyde kanıta dayalı güncel bilgiye sahip olur.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili güncel bilgiye, teknolojik araç gereçleri de kullanarak ulaşır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında elde ettiği bilimsel bilgileri yorumlayarak çözüm önerileri üretir, multidisipliner alanda etik ilkeler doğrultusunda bilgilerini paylaşır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında karşılaşılan problemlerle yönelik çözüm önerileri üreterek topluma fayda sağlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etik ilkeler doğrultusunda güncel ve bilimsel makaleleri analiz ederek kanıta dayalı değerlendirerek tartışır ve yorumlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisi için diyetetik alanında edinmiş olduğu bilgi ve deneyimini araştırma metotlarını kullanarak sürekli geliştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etik ilkelere bağlı kalarak, birey ve toplum sağlığını gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 176 |
Genel Toplam | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |