TR EN

BESLENME VE NUTRİGENETİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BDY509 BESLENME VE NUTRİGENETİK 1 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi EDA MERVE KURTULUŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı gen-besin ilişkisi, gen-beslenme-hastalık ilişkisi ve genetik beslenmeye ilişkin bilgi ve becerilerin artırılması ve son bilimsel gelişmelerin takip edilerek biyoloji, moleküler biyoloji, biyokimya ve genetik bilimlerinin beslenme bilimi ile ilişkilendirip bir sonuca varabilmenin yanısıra edinilen bilgi ve becerilerin kullanılarak problem çözme, örnek gösterme ve inceleme üzerine beceri kazandırılmasıdır.
İçerik: Beslenmenin moleküler fizyoloji üzerine etkileri, Diyet- gen ve kanser-diyet ilişkileri ve kompleks hastalıklar, bireysel genetik farklılıklar ve buna bağlı olarak diyete verilen cevaplar, metabolik sendromlar, fonksiyonel gıdalar ve nutraceutikıllar, fonksiyonel nütrigenomik, transkriptomik, ve proteomik, nütrigenomik teknolojisindeki son yenilikler ve uygulamalar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel genetik, genomik ve gen regulasyonunun beslenme ile olan ilişkisini öğrenir ve örnek gösterir.
Moleküler beslenme konularının beslenme araştırmalarındaki yerinin tespiti (sinyaller ve sinyal yolakları, diet sensörlerini (nükleer reseptörler, hayvan modelleri) öğrenir, keşfeder ve çözüm üretir.
Nütrigenetik konseptinin anlaşılarak (kompleks hastlalıklar, kişiye özel beslenme) örnek gösterir.
Doğru kaynaklardan moleküler beslenme çalışmalarına erişim yetisi kazanır ve keşfeder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Terminoloji; Genetik kavramlar, Nutrigenetik ve Nutrigenomik Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Genetik Materyale Genel Bir Bakış Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik ve Nutrigenomik Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Besinler ve Gen Ekspresyonu Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Epigenetik Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Epigenetik ve Kanser Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Beslenmenin Genotipik ve Fenotipik Etkileri Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik Farklılıklar Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik Sağlığımızı Nasıl Etkiler? Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Pratikte Nutrigenetik Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik ve Obezite Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik ve Kanser Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Nutrigenetik ve Diyabet Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma, İlgili ders kitabı Mikrobiyata ve Sağlık İlişkisi Anlatım, Soru-cevap, Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

DERS NOTLARI
Kohlmeıer M. (2012), Nutrigenetics: Applying the Science of Personal Nutrition

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Optik(Test) Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Optik(Test) Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında lisans üzeri düzeyde kanıta dayalı güncel bilgiye sahip olur.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili güncel bilgiye, teknolojik araç gereçleri de kullanarak ulaşır.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında elde ettiği bilimsel bilgileri yorumlayarak çözüm önerileri üretir, multidisipliner alanda etik ilkeler doğrultusunda bilgilerini paylaşır.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanında karşılaşılan problemlerle yönelik çözüm önerileri üreterek topluma fayda sağlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etik ilkeler doğrultusunda güncel ve bilimsel makaleleri analiz ederek kanıta dayalı değerlendirerek tartışır ve yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendisi için diyetetik alanında edinmiş olduğu bilgi ve deneyimini araştırma metotlarını kullanarak sürekli geliştirir.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etik ilkelere bağlı kalarak, birey ve toplum sağlığını gözeterek, ulusal ve uluslararası beslenme plan ve politikalarına yön verecek çalışmalara katkıda bulunur.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 5 50
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 10 4 40
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 176
Genel Toplam 176
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0