TR EN

POSTMODERNİZM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE431 POSTMODERNİZM 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin modernizm kavramından hareketle postmodernizmi ve postmodern edebiyat kuramını bütün yönleriyle kavraması, Türk edebiyatında postmodernist sürecin gelişimini öğrenmeleri, postmodernist yazarları tanıyıp, postmodern bir eseri edebi ve bilimsel olarak değerlendirme becerilerini geliştirmeleridir.
İçerik: Bu derste modernizmden hareketle postmodernizmin doğuşu ve gelişimi sosyal, kültürel, ekonomik koşullar çerçevesinde ele alınacaktır. Türk edebiyatının postmodernist yazarlarına ait metinleri okunup incelenecek ve böylece ipostmodern edebiyat kuramı ile ilgili terim ve kavramların öğrenilmesi sağlanacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Postmodern sanat anlayışının dünya ve Türk kültüründe nasıl ortaya çıktığını bilir
Postmodernist ögelerin / unsurların mimaride, resimde, sinemada, edebiyatta nasıl / ne şekilde görüldüğünü açıklar.
Postmodern metinlere özgü başat özellikler arasında yer alan üstkurmaca, metinlerarası ilişki, silik izleksel yapı, parçalı/süreksiz/kopuk olma özelliği, akronolojik olma özelliği, grotesk, bilinçakışı, kamera gözü, hipermetinsel tasarım gibi özellikleri sıralar.
Metinlerarası ilişki türleri içinde yer alan parodi, pastiş, anıştırma, alaycı dönüştürüm, kolaj, montaj gibi özelliklerin neler olduklarını açıklar.
Bu dersin neticesinde öğrenciler bugünkü sanat dalları üzerinde ve özellikle postmodern sanatta; Newton fiziğinden Einstein fiziğine geçmiş olma durumunun asıl etken oluşturduğunu bilir. Postmodern metinleri, postmodern senaryoları ve postmodern diğer sanat eserlerini inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Anlatım Modernizm. Modernizmden Postmodernizme geçiş süreci. Newton fiziği ile Eistein fiziği arasındaki fark nedir ve Einstein fiziğinin postmodern sanata etkisi nedir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Seslendirme
2 Literatür Tarama, Anlatım Postmodern edebiyat sanatı / kuramı dünya kültüründe ve sanatında nasıl başlamıştır? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım
3 Literatür Tarama, Anlatım Postmodern edebiyat kuramı Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl başlamıştır? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım
4 Literatür Tarama, Anlatım Postmodern edebiyat kuramı Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl başlamıştır? Öncüleri kimlerdir? Anlatım, İnteraktif kullanım
5 Literatür Tarama, Anlatım Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı anlatısında postmodernist izler var mıdır? Anlatım, metin inceleme çalışmaları
6 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar adlı anlatısında postmodernist izler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım
7 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Postmodernist olarak yazılmış eserler vasıtasıyla üstkurmaca özelliğinin ne olduğunu anlamak. Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, İnteraktif Sunum Üstkurmaca metin yazımı hangi şekillerde gerçekleşir? Örnekleri ile anlatım. Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah
10 Literatür Tarama, Anlatım Metinlerarasılık nedir? Metinlerarası ilişki kuramı nedir? Metinlerarası ilişki ile metinlerarasılık kuramı aynı şey midir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum
11 Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum Metinlerarası ilişki türleri: Parodi, pastiş, kolaj, montaj, anıştırma, alaycı dönüştürüm gibi terimlerin neler olduğunu biliyor muyuz? Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım
12 Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum Hipermetinsel tasarım, grotesk. Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım
13 Literatür Tarama, Anlatım Bilinçakışı ile iç monolog arasındaki farklılık nedir, parçalı/süreksiz/kopuk metin nasıl incelenir? Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım
14 Literatür Tarama, Anlatım Postmodern sanatın senaryo /sinema ve mimari üzerindeki etkileri nelerdir? Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Atay, O. (2016), Tutunamayanlar, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Tekin, L. (2002), Muinar, Ankara: İletişim Yayınları.
Pamuk, O. (2010), Benim Adım Kırmızı, İstanbul: Can Yayınları.
Atay, O. ( 2016), Babama Mektup, İstanbul: İletişim Yayınları.
Kafka, F. (2014) Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları.
Dostoyevski, F. (2012), İnsancıklar, İstanbul: Can Yayınları.
Atik, Ş. (2012), Türk edebiyatında Postmodernist Süreç ve Latife Tekin, Bilge Kültür Sanat Yayınları.
Yürek, H. (2012), Mehmet Eroğlu’nun Eserleri Üzerine İncelemeler, İthaki Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
2
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
2
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
2
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
2
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
2
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
3
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0