Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE431 | POSTMODERNİZM | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin modernizm kavramından hareketle postmodernizmi ve postmodern edebiyat kuramını bütün yönleriyle kavraması, Türk edebiyatında postmodernist sürecin gelişimini öğrenmeleri, postmodernist yazarları tanıyıp, postmodern bir eseri edebi ve bilimsel olarak değerlendirme becerilerini geliştirmeleridir. |
İçerik: | Bu derste modernizmden hareketle postmodernizmin doğuşu ve gelişimi sosyal, kültürel, ekonomik koşullar çerçevesinde ele alınacaktır. Türk edebiyatının postmodernist yazarlarına ait metinleri okunup incelenecek ve böylece ipostmodern edebiyat kuramı ile ilgili terim ve kavramların öğrenilmesi sağlanacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Postmodern sanat anlayışının dünya ve Türk kültüründe nasıl ortaya çıktığını bilir |
Postmodernist ögelerin / unsurların mimaride, resimde, sinemada, edebiyatta nasıl / ne şekilde görüldüğünü açıklar. |
Postmodern metinlere özgü başat özellikler arasında yer alan üstkurmaca, metinlerarası ilişki, silik izleksel yapı, parçalı/süreksiz/kopuk olma özelliği, akronolojik olma özelliği, grotesk, bilinçakışı, kamera gözü, hipermetinsel tasarım gibi özellikleri sıralar. |
Metinlerarası ilişki türleri içinde yer alan parodi, pastiş, anıştırma, alaycı dönüştürüm, kolaj, montaj gibi özelliklerin neler olduklarını açıklar. |
Bu dersin neticesinde öğrenciler bugünkü sanat dalları üzerinde ve özellikle postmodern sanatta; Newton fiziğinden Einstein fiziğine geçmiş olma durumunun asıl etken oluşturduğunu bilir. Postmodern metinleri, postmodern senaryoları ve postmodern diğer sanat eserlerini inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Anlatım | Modernizm. Modernizmden Postmodernizme geçiş süreci. Newton fiziği ile Eistein fiziği arasındaki fark nedir ve Einstein fiziğinin postmodern sanata etkisi nedir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Seslendirme |
2 | Literatür Tarama, Anlatım | Postmodern edebiyat sanatı / kuramı dünya kültüründe ve sanatında nasıl başlamıştır? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım |
3 | Literatür Tarama, Anlatım | Postmodern edebiyat kuramı Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl başlamıştır? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım |
4 | Literatür Tarama, Anlatım | Postmodern edebiyat kuramı Türk edebiyatında ve kültüründe nasıl başlamıştır? Öncüleri kimlerdir? | Anlatım, İnteraktif kullanım |
5 | Literatür Tarama, Anlatım | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı anlatısında postmodernist izler var mıdır? | Anlatım, metin inceleme çalışmaları |
6 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Oğuz Atay’ın Tutunamayanlar adlı anlatısında postmodernist izler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım |
7 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Postmodernist olarak yazılmış eserler vasıtasıyla üstkurmaca özelliğinin ne olduğunu anlamak. | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, İnteraktif Sunum | Üstkurmaca metin yazımı hangi şekillerde gerçekleşir? Örnekleri ile anlatım. | Anlatım, Soru-Cevap, Örneklerle izah |
10 | Literatür Tarama, Anlatım | Metinlerarasılık nedir? Metinlerarası ilişki kuramı nedir? Metinlerarası ilişki ile metinlerarasılık kuramı aynı şey midir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
11 | Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum | Metinlerarası ilişki türleri: Parodi, pastiş, kolaj, montaj, anıştırma, alaycı dönüştürüm gibi terimlerin neler olduğunu biliyor muyuz? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım |
12 | Literatür Tarama, Anlatım, İnteraktif Sunum | Hipermetinsel tasarım, grotesk. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım |
13 | Literatür Tarama, Anlatım | Bilinçakışı ile iç monolog arasındaki farklılık nedir, parçalı/süreksiz/kopuk metin nasıl incelenir? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım |
14 | Literatür Tarama, Anlatım | Postmodern sanatın senaryo /sinema ve mimari üzerindeki etkileri nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Atay, O. (2016), Tutunamayanlar, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. |
Tekin, L. (2002), Muinar, Ankara: İletişim Yayınları. |
Pamuk, O. (2010), Benim Adım Kırmızı, İstanbul: Can Yayınları. |
Atay, O. ( 2016), Babama Mektup, İstanbul: İletişim Yayınları. |
Kafka, F. (2014) Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları. |
Dostoyevski, F. (2012), İnsancıklar, İstanbul: Can Yayınları. |
Atik, Ş. (2012), Türk edebiyatında Postmodernist Süreç ve Latife Tekin, Bilge Kültür Sanat Yayınları. |
Yürek, H. (2012), Mehmet Eroğlu’nun Eserleri Üzerine İncelemeler, İthaki Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm endüstrisinin temel özelliklerini ve Turizm Rehberliği mesleği ile ilgili temel kavramları açıklar ve turizm işletmelerinin özellikleri ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Turizm endüstrisinin yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki önemini tartışır ve turizm işletmeleri ile ilişkilendirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’de yaşamış olan çeşitli uygarlıkların kültür, tarih, din, sanat, coğrafya, yaşam ve düşünce biçimlerini açıklar ve yorumlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm Rehberliği mesleğine ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi doğrultusunda seyahat amacı, türü ve turistik bölgenin özelliklerini göz önünde bulundurarak bir tur programı planlar (plan) ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Turizm, sanat ve arkeoloji alanlarında bilimsel ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini vurgular ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik savunucu tutum ve davranış gösterir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Turizm alanındaki güncel uygulamalara yönelik sayısal ve istatiksel verileri ve sonuçları etik değerlere uygun olarak analiz eder.
|
||||||
2 |
Turizm alanı, turist rehberliği meslek yasası ve meslek örgütler ile ilgili hukuki düzenlemeleri bilir ve uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tur gruplarında liderlik rolünü üstlenerek; tur programını yönetir ve tur esnasında karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkiye’nin sahip olduğu doğal ve kültürel varlıklar, antik kent, ören yeri ve tarihi eserler ile bölgelerin mimari, sanat, mutfak kültürü, folklor, flora ve fauna v.b. özelliklerini anlatma ve sunma becerilerini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılı-sözlü etkili iletişim ve sunum becerisi gösterir ve mesleki bilgilerini doğru ve etkin bir biçimde ifade eder.
|
||||||
2 |
İngilizce ve ikinci bir yabancı dilde ( Arapça, Rusça, Çince) okuma, yazma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir turu hazırlama, uygulama ve denetlemeye ilişkin bilgi ve yetkinliklerini kullanır.
|
||||||
2 |
Turizm Rehberliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
3 |
Turizmin fiziksel ve toplumsal çevreye yönelik yarattığı olumsuzluklara karşı duyarlı bir tutum gösterir, soyut ve somut kültürel varlıkları koruma bilinci ile hareket eder ( act).
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |