Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS115 | SOSYOLOJİYE GİRİŞ | 2 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; sosyolojinin bilim olarak doğuşu, gelişimi ve küresel çağda sosyolojinin işlevi, sosyolojik araştırma yöntemleri, toplumsal gruplar ve formel örgütler, kültür ve sosyalleşme, sosyal statü ve sosyal roller, toplumsal tabakalaşma ve sosyal sınıflar, siyaset, aile ve toplumsal cinsiyet, ekonomik yaşam, toplumsal sapma ve suç ilgili temel kavramlar, modernleşme ve küreselleşme tarihsel-kültürel bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bir bilim olarak sosyolojinin kurucularını ve belli başlı eserlerini bilir. |
Sosyolojik kavramları tanımlar, kavramların küresel sosyal dünyadaki olgusal karşılıkları bularak örneklendirir. |
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir. |
Kültürün temel bileşenleriyle toplumsal düzen arasında bağlantı kurar. |
Kültür merkezcilik, yabancı kültür hayranlığı ve kültürel görelilik yaklaşımlarını nesnellik ilkesine göre değerlendirir. |
Hem kurum hem de sosyal etkileşim ağı olarak aile, siyaset ve ekonomi ile ilgili temel bilgileri hatırlar, bu olgular ile ilgili süreçleri küresel dünyadan somut örneklerle açıklar. |
Hangi araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini fark eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | eysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Sosyolojik hayal gücü | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Sosyoloji nedir? Sosyolojinin alt dalları Sosyolojinin temel kavramları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Sosyolojide İlk Kuramcılar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Toplum tipleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Birey ve Toplum | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Aile | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | İktidar Meşruiyet Otorite | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Toplumsal kurumlar Din İstihdam | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Toplumsal cinsiyet | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Ulus Irk Etnisite | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Toplumsal Eşitsizlik ve Tabakalaşma | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Sosyal Hareket ve Hareketlilikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Küreselleşme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Veysel Bozkurt, Sosyolojiye Giriş, Kolektif (2013), Sosyolojiye Giriş, Anhony Giddens, Sosyoloji John J. Macionis, Sosyoloji | Dönemin Değerlendirilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Giddens, A., Sutton, W.,P. (2016). Sosyoloji. 7. edisyon. Çev. Ö. Baldık. İstanbul: Kırmızı Yayınları. |
Macionis, J.J. (2015). Sosyoloji. 2. baskı. Ed. V. Akan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Veysel Bzkurt, (2018), Değişen Dünyada Sosyoloji, 14. Baskı, Bursa Ekin Basım Dağıtım. |
Kolektif, (2013), Sosyolojiye Giriş, Ed: Hayati Beşirli- İhsan Çapçıoğlu, Ankara, Grafiker Yayınları. |
Ritzer, G. (2015). Introduction to Sociology. London: Sage Publication. |
Konularla ilgili internet makaleleri |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
2 | |||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
3 | |||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
3 | |||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
3 | |||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
5 | |||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
3 | |||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
4 | |||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
4 | |||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
3 | |||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
3 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |