| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| SKY432 | TÜRK İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ | 8 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL DURGUN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Türk-İslam kültüründe yetişmiş düşünürlerin düşüncelerinin analiz edilmesi, düşüncelerinin kültürel, siyasi ve toplumsal etkilerinin boyutlarının incelenmesi ve düşüncelerinin yakın tarihe ve günümüze yansımalarının tespiti amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Türk-İslam Düşünce tarihine ve Türk-İslam düşüncesinde önemli yere sahip olan düşünürler hakkında kuramsal bakış açısı kazandırmak için, Türk-İslam düşüncesinin temelleri, devlet ve birey kavramı ile birlikte Türk İslam düşüncesine etki etmiş düşünürler dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Türk-İslam Düşünce tarihini ve kaynaklarını açıklar. (Explain ) |
| Türk-İslam düşüncesinin ürünleri arasında bağlantı kurar. (Relate) |
| Türk-İslam bilim ve düşünce dünyasının beşeri bilimlere ve doğa bilimlerine katkılarını özetler. (Summarize) |
| İslam düşüncesi ile ilgili kavram ve akımlarını ve düşünürlerin düşüncelerini günümüz Türk İslam düşüncesi ile ilişkilendirir. (Relate) |
| Türk-İslam dünyasındaki güncel meseleleri, Türk-İslam düşünce tarihi perspektifinden yorumlar. (Interpret) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Türk-İslam Düşünce Tarihine Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Doğuda Siyasi Düşünce ve Felsefe | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Türk-İslam Siyasal Düşüncesinin Temelleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Türk – İslam Siyasal Düşüncesinde Devlet Kavramı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 5 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Türk - İslam Siyasal Düşüncesinde Birey Kavramı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 6 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Farabi – İbni Sina | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 7 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Nizâmülmülk -İmam Gazali | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 8 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | İbni Rüşd – İbni Haldun | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 9 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Yunus Emre – Hacı Bektaş Veli | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Mevlana, Osmanlı’da Türk – İslam Düşüncesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 12 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Modern Dönem Türk-İslam Düşüncesi ve Düşünürleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, |
| 13 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Oksidentalizm ve Oryantalizm | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 14 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | İslam Dünyasında Güncel Meseleler ve Tartışmalar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 15 | Kitaptan ilgili bölümün okunması | Genel Değerlendirme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Bozkurt, Ö. (2014), Türk İslam Düşüncesi Tarihi, İstanbul: Divan Kitap |
| Yakut, İ. (2013), Türk İslam Düşüncesi Üzerine Araştırmalar, 2. Baskı, İstanbul: Ötüken Neşriyat |
| Ülken, H. Z. (2015), İslam Düşüncesi, Ankara: Doğu Batı Yayınları |
| Ülken, H. Z. (2015), İslam Felsefesi Eski Yunan’dan Çağdaş Düşünceye Doğru, Ankara: Doğu Batı Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları tanımlar.
|
4 | |||||
| 2 |
İdarenin genel yapısını, işleyişini ve kamu politikası oluşum sürecini açıklar.
|
0 | |||||
| 3 |
Siyasi davranış, örgütlerde davranış ve liderlik konularında ilke ve kuralları birbiri ile ilişkilendirir.
|
1 | |||||
| 4 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri alanı ile ilgili bilgilerle ilişkilendirir.
|
1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bilgileri meslek hayatı ve gündelik hayatta kullanır.
|
3 | |||||
| 2 |
Ekolojik, ekonomik ve toplumsal sürdürülebilirliğe ilişkin bilgileri meslek hayatında ve gündelik hayatta kullanır.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyaset Bilimi ve kamu yönetimi alanındaki bilgileri kullanarak güncel siyasi ve idari gelişmeleri ve demokratik sistemin işleyişini yorumlayabilir.
|
3 | |||||
| 2 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarının temel kavramlarını tanımlar.
|
4 | |||||
| 3 |
Yönetim, kentleşme, çevre politikaları, siyaset ve hukuk bilimleri alanlarına ilişkin mesleki bilgilerini evrensel değerler ile ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin kuramsal bilgilerini kullanarak idari yapıları ve ülke yönetim modellerini karşılaştırır.
|
3 | |||||
| 2 |
Kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar arasında etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanındaki kaynak kişilerle işbirliği yapar.
|
1 | |||||
| 2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi disiplinindeki bilgi birikimini kullanarak, siyasi ve idari konularda; proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yönetir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Evrensel hukuk normlarını ve idari yapıları temel alarak mevcut yapıları eleştirel yaklaşımla analiz eder.
|
2 | |||||
| 2 |
Kişisel ve mesleki yaşantısında yazılı veya yazılı olmayan hukuk kurallarını ve etik kodları uygular.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyasi ve idari gündemi ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları takip ederek, kendini geliştirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanın mevcut tarihi ve kuramsal bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları yorumlar ve analiz eder.
|
3 | |||||
| 2 |
Siyasi ve bürokratik kurumların işleyişini yönlendirecek özgün plan ve programlar üretir.
|
1 | |||||
| 3 |
Sürdürülebilir ve etkin kamu politikalarının yapımı ve uygulanmasında, alternatif kamu politikası önerileri geliştirir.
|
0 | |||||
| 4 |
Siyasi ve idari örgütlerin işleyişini daha etkin kılmaya ve geliştirmeye dönük reform programları tasarlar.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 13 | 2 | 26 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 9 | 54 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 50 | 0 | 177 |
| Genel Toplam | 177 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |