TR EN

SOSYOLOJİYE GİRİŞ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS102 SOSYOLOJİYE GİRİŞ II 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; SOS 115 Sosyolojiye Giriş dersini zorunlu olarak almış olan öğrencilerin sosyolojinin konular arasındaki bağıntıları görerek sosyolojik gerçeklikteki parça-bütün bağıntısını kurabilmeleri ve böylece sosyolojik hayalgücü kazanmalarını sağlamaktır. Dersin sonunda öğrencilerin temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
İçerik: (Güz Dönemi dersi olan SOS 115 Sosyolojiye Giriş, İİSBF ortak programında bir dönemlik dersdir. Fakültenin tüm Bölümlerindeki öğrenciler bu dersi almaktadır. SOS 116 Sosyolojiye Giriş ise bahar döneminde sadece Sosyoloji Bölümü öğrencilerine verilmektedir. Bu yüzden bu derste yeni konuların yanısıra, güz döneminde zorunlu olarak özetlenerek ele alınan bazı önemli konular genişlemesine ve derinlemesine işlenecektir. Her bir konunun birbiri ile olan bağıntıları somut olgusal örnekler üzerinden açıklanacaktır.) Bu dersin içeriğini; Grup, Organizasyon ve Kurum Arasındaki Bağıntı, Modernleşme, Küreselleşme ve Kültür Arasındaki Bağıntı, Kültür ve Bileşenleri: Bilişsel kültür, davranışsal kültür, maddi kültür ve Semboller arasındaki bağıntılar oluşturmaktadır. Ayrıca yeni toplumsal hareketler küreselleşme süreci içinde ele alınacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bir bilim olarak sosyolojinin kurucularını ve belli başlı eserlerini bilir.
Araştırmada etik ilkelerin önemini ve işlevini bilir.
Sosyolojik gerçekliği parçaların toplamı bir bütün olarak değil, üyeleri arasındaki bağıntılardan oluşan bir bütün olarak tanımlar.
Sosyolojik kavramları tanımlar, kavramların küresel sosyal dünyadaki olgusal karşılıkları bularak örneklendirir.
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir.
Toplumu oluşturan tüm unsurlar arasında arasında bağlantı kurar.
Küresel dünyada yaşanan sorunları sosyolojik kavramlarla ve somut örneklerle açıklar.
Hangi araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini fark eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynak okum Gözlem Gündelik hayattan örnekler Sosyolojide Temel Kuramlar ve Düşünceler Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplum ve Kültür Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Irk, Etnisite ve Kimlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Yapı ve Değişme Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Tabakalaşma ve Hareketlilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Göç ve Kentleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Kurumlar (Aile ve Eğitim) Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Kurumlar (Din ve Siyaset) Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Kurumlar (Ekonomi vb.) Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Değişme ve Modernleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Türkiye'de Sosyolojinin Gelişimi Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Gözlem Gündelik hayattan örnekler Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bozkurt, V. (2018). Değişen Dünyada Sosyoloji. 14. baskı. Bursa: Ekin Kitabevi.
Çapçıoğlu İ., Beşirli,H. (yay.haz). (2013). Sosyolojiye Giriş. Ankara: Grafiker Yayınları.
Fichter, J. (2016). Sosyoloji Nedir? . 3. baskı. çev. Nilgün Çelebi. Ankara: Anı Yayıncılık.
Kerry, F., Stein, J. (2010). The Real World: An Introduction to Sociology. Second Edition. USA: W.W. Norton Company.
Giddens, A. , Sutton, W.,P. (2016). Sosyoloji. 7. edisyon. çev. Ömer Baldık. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
Macionis, J.,J. (2015). Sosyoloji. 2. baskı. ed. Vildan Akan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Ritzer, G. (2015). Introduction to Sociology. London: Sage Publication.
Cragun, R., Cragun, D., et al. (2006). Introduction to Sociology. London: Blacksleet River.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
2
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
4
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0