TR EN

OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ OKUMA VE YAZMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE315 OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ OKUMA VE YAZMA 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Üniversitede lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin Osmanlı Türkçesi Alfabesi ile yazılmış yazılı ve basılı çeşitli eserlerdeki bilgilere ulaşarak; hukuk, iktisat, felsefe, mimarlık, siyaset bilimi vb alanlardaki terminolojiyi öğrenmelerine ve gerektiğinde veri toplamalarına imkan verecek bir alt yapıya sahip olmalarını sağlamaktır.
İçerik: Ders; Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler, Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları, Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler, kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları, Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterlerini; başta, ortada ve sonda yazılışlarını, birleşen ve birleşmeyen harfleri hatırlar.
Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışlarını örnek metinler üzerinde uygular.
Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinleri analiz eder.
Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışlarını, durum eklerini almalarını yazarak pratik eder.
Örnek metinler üzerinde Arapça, farsça tamlamaların özelliklerini inceler.
Günümüz alfabesiyle yazılmış metinleri Osmanlı Türkçesi Alfabesine çevirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları.
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
2
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
3
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
4
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
5
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
2
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
2
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
3
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
3
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0