Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE315 | OSMANLI TÜRKÇESİ METİNLERİ OKUMA VE YAZMA | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; Üniversitede lisans düzeyinde öğrenim gören öğrencilerin Osmanlı Türkçesi Alfabesi ile yazılmış yazılı ve basılı çeşitli eserlerdeki bilgilere ulaşarak; hukuk, iktisat, felsefe, mimarlık, siyaset bilimi vb alanlardaki terminolojiyi öğrenmelerine ve gerektiğinde veri toplamalarına imkan verecek bir alt yapıya sahip olmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Ders; Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler, Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları, Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler, kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları, Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri konularını kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterlerini; başta, ortada ve sonda yazılışlarını, birleşen ve birleşmeyen harfleri hatırlar. |
Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışlarını örnek metinler üzerinde uygular. |
Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinleri analiz eder. |
Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışlarını, durum eklerini almalarını yazarak pratik eder. |
Örnek metinler üzerinde Arapça, farsça tamlamaların özelliklerini inceler. |
Günümüz alfabesiyle yazılmış metinleri Osmanlı Türkçesi Alfabesine çevirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi Alfabesindeki harfleri ve karakterleri; başta, ortada ve sonda yazılışları, birleşen ve birleşmeyen harfler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesinde ünlülerin yazılışları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama | Osmanlı Türkçesi alfabesiyle kaleme alınmış harekeli kısa metinler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür Tarama | Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama | Kişi ve işaret zamirlerinin yazılışları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür Tarama | Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür Tarama | Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür Tarama | Arapça-Farsça tamlamaların özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
||||||
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
||||||
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
||||||
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
||||||
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
||||||
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
||||||
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
||||||
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
||||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
||||||
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |