Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM107 |
ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ |
1 |
2 |
2 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu zorunlu dersle öğrencilere elektrik ve elektroniğin temel kavramlarının
tanıtılması amaçlanmaktadır. Öğrenciler,maddenin temel yapısından
başlayarak elektriğin oluşum mekanizmasını anlayacaklar; doğru ve alternatif
akım, elektriksel ölçüm cihazları, yarıiletken malzeme ve aygıtlar, sayısal
elektronik ve mantık devre kavramlarını öğrenirken bir yandan da örnek soru
ve alıştırmalar üzerinde çalışacaklar, bazı basit problemleri çözecekler ve bu
problemler onlara sonraki 7 dönem boyunca alacakları derslerde
karşılaşacakları daha karmaşık problemleri çözmelerinde yardımcı olacaktır. |
İçerik: |
Atom Modeli, Maddenin Yapısı, Elektriğin Temel Mekanizması, Elektrik
Üretim Mekanizmaları: Piller ve Diğer Yapılar, Doğru Akım Kavramı; Doğru
Akım Devrelerine Giriş; Akım ve Gerilim Kavramları; Direnç, Yarıiletkenlere
Giriş; Yarıiletken Aygıtlar, Sayısal Mantık Devreleri ve Mantık Kapıları,
Mikroişlemci Temelleri, Baskı Devre Kartı Tasarımı ve Uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1) Maddenin temel yapı taşı olan atoma dair kabul görmüş en modern
model uyarınca elektriğin oluşum mekanizmasını tanımlayabilir.
2) Tüm devre elemanlarını tanımlar, devre şemalarını okuyabilir ve
açıklayabilir.
3) Elektrikle ilgili temel kavramları (akım, gerilim, direnç, kapasitans,
endüktans) ve elektrik devrelerinin temel analiz yöntemlerini
tanımlayabilir.
4) Elektriksel ölçüm cihazlarını tanımlar ve laboratuar ortamında
kullanabilir.
5) Elektronikle ve dolayısıyla yarıiletkenlerle ilgili temel kavramları
(eklem, delik, katkılama, eğilimleme) tanımlar ve diyot, transistör gibi
temel elektronik devre elemanlarının çalışma prensiplerini açıklar.
6) Sayısal elektronik devreleri, mantık kapıları ile ifade eder ve
çalışma prensiplerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş: Atom Modeli, Maddenin Yapısı, Elektriğin Temel Mekanizması, Elektriğin |
- |
2 |
- |
Elektrik Üretim Mekanizmaları: Piller ve Diğer Yapılar |
- |
3 |
- |
Doğru Akım Kavramı; Doğru Akım Devrelerine Giriş; Akım ve Gerilim Kavramları; |
- |
4 |
- |
Doğru Akım Devre Analizi; Kapasitans ve Endüktans |
- |
5 |
- |
Doğru Akım Devre Analizi; Ölçüm Cihazları |
- |
6 |
- |
Alternatif Akım Kavramı; Alternatif Akım Devre Analizi |
- |
7 |
- |
Yarıiletkenlere Giriş; Yarıiletken Aygıtlar (Diyotlar ve Diyotlu Devreler) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Yarıiletken Aygıtlar (Transistörler ve Transistörlü Devreler) |
- |
10 |
- |
Sayısal Mantık Devreleri ve Mantık Kapıları |
- |
11 |
- |
Sayısal Mantık Devreleri ve Mantık Kapıları |
- |
12 |
- |
Mikroişlemci Temelleri |
- |
13 |
- |
Mikroişlemci Temelleri |
- |
14 |
- |
Baskı Devre Kartı Tasarımı ve Uygulamalar |
- |
15 |
- |
Baskı Devre Kartı Tasarımı ve Uygulamalar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1) Earl Gates, Introduction to Electronics, Cengage Publishing
2) Fundamentals of Electrical Engineering, G. Rizzoni, McGraw-Hill, 2009 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
15 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
3 |
10 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
10 |
30 |
Kısa Sınav |
2 |
10 |
20 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
TOPLAM |
42 |
0 |
180 |
|
Genel Toplam |
180 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|