TR EN

HABERLEŞME SİSTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM310 HABERLEŞME SİSTEMLERİ 6 4 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. NEVZAT YAĞIZ TOMBAL
Ders Ön Koşulu EEM108 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ PROGRAMLAMA

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Haberleşme sistemleri ve teknikleri konusunda öğrencinin temel yeterliliğinin sağlanması
İçerik: Haberleşme sistemlerinin temel bileşenleri ve çalışma ilkeleri, Analog doğrusal modülasyon, Standart Genlik Modülasyonu, Bastırılmış Taşıyıcılı Genlik Modülasyonu, Tek yanbant genlik modülasyonu, Artık yanbant genlik modülasyonu, Açı modülasyonu, Faz ve Frekans modülasyonu, Örnekleme Kuramı, Analog Darbe Modülasyonları PAM, PWM, PPM, Darbe kod modülasyonu PCM ve sayısal haberleşmenin temel ölçütleri, Frekans Çoğullama, Zaman Çoğullama, Dördün Taşıyıcılı Çoğullama

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Haberleşme sistemlerinin temel bileşenlerini ve işlevlerini öğrenir.
Haberleşme sistemlerinde kullanılan analog modülasyon yöntemlerini ve uygulamasını kavrar.
Çoğullama sistemlerini ve kullanım amaçlarını kavrar ve uygular.
Analog darbe modülasyonları, Örnekleme Kuramı ve Sayısal haberleşme sistemlerine geçiş ölçütlerini kavrar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Haberleşme Sistemlerine Giriş -
2 - Elektronik - İIetişim Sisteminin Temel Bileşenleri -
3 - İletişim kanalları, Karakteristikleri ve Matematiksel Modelleri -
4 - İşaretlerin ve Sistemlerin Frekans Düzlemlerinde Analizleri -
5 - Bant Sınırlı, Alçak Geçiren ve Bant Geçiren İşaretler -
6 - Doğrusal Modülasyon, Genlik Modülasyonu (GM-AM), Çift Yan Bant Genlik Modülasyonu (Standart Genlik Modülasyonu) (ÇYBGM-DSBAM), Bastırılmış Taşıyıcılı Çift Yan Bant Genlik Modülasyonu (BT ÇYBGM - SC DSBAM) -
7 - Doğrusal Modülasyon, Genlik Modülasyonu (GM-AM), Tek Yan Bant Genlik Modülasyonu (TYBGM-SSBAM), Artık Yan Bant Genlik Modülasyonu (AYBGM- VSBAM) -
8 - ARA SINAV -
9 - Genlik Modülasyonu Modülatör ve Demodülatörler -
10 - İşaret Çoklama – Frekans Paylaşımlı Çoklama (FPÇ-FDM), Ortogonal Taşıyıcılı Çoklama -
11 - Doğrusal olmayan Modülasyon, Açı Modülasyonu, Frekans Modülasyonu (FM), Faz Modülasyonu ve (FzM - PM) -
12 - Doğrusal olmayan Modülasyon, Açı Modülasyonu, Açı Modülasyonlu İşaretlerin Spektral , Karakteristikleri, Açı Modülasyonu Modülatör ve Demodülatörler -
13 - Analog Darbe Modülasyonu, Darbe Genlik Modülasyonu PAM, Darbe Genişlik Modülasyonu PWM, Darbe Konum Modülasyonu PPM -
14 - Darbe Kod Modülasyonu (DKM - PCM), Delta Modülasyonu (DM - M) -
15 - İşaret Çoklama - Zaman Paylaşımlı Çoklama (ZPÇ - TDM) -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Haykin S., Moher M., İletişim Sistemleri, (5. Baskıdan Türkçe Çeviri) Palme Yayınevi, istanbul
Proakis J. G., Salehi M., İletişim Sistemlerinin Temelleri, (türkçe Çeviri),Nobel Yayınları, İstanbul

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
2
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
2
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
3
3
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
3
2
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
3
3
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
3
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
3
2
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 7 8 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 8 8 64
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 177
Genel Toplam 177
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0