Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM301 |
ELEKTRİK MAKİNALARI |
5 |
5 |
4 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi HALİT YAHYA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Doğru Akım Makinelerinin ve Transformatörlerin yapılarının ve çalışma prensiplerinin
öğrenilmesini sağlamak |
İçerik: |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde
Enerji Dönüşümü / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü / Doğru Akım
Makinelerinin Yapısı ve Uyarma Şekilleri / Doğru Akım Makinelerinin Elektriksel Eşdeğer
Devreleri ve Endüi Reaksiyonu / Doğru Akım Makinelerinin Geçici ve Sürekli Çalışma
Gerilim Denklemleri / Doğru Akım Makinelerinde Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması /
Doğru Akım Makinelerinde Kayıplar ve Verim / Doğru Akım Makinelerinde Hız Kontrol
Yöntemlerine Genel Bakış / Transformatörlerin Genel Yapıları, Çeşitleri ve Çalışma
Prensiplerinin İncelenmesi / Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının Açıklanması ve
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi / Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör
Diyagramlarının Çizimi / Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi
ile Kayıp ve Verim İfadelerinin Çıkartılması / Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp
Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının Açıklanması / Bir Fazlı İki
Transformatörün Paralel Çalışması ve Ototransformatörler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Temel Matematik, Fen ve Elektrik Mühendisliği Hakkında Bilgi ve Uygulamaya
Aktarabilme
2. İstenen bir Elektrik Mühendisliği Deneyini, Tasarlama, Yapma, Sonuçlarını Analiz
Etme ve Yorumlayabilme
3. Karşılaştığı bir Elektrik Mühendisliği Problemini, Saptama, Tanımlama ve
Çözebilme
4. Doğru Akım Makinaların eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi
hakkında genel bilgi sahibi olmak
5. Transformatörlerin eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi hakkında
genel bilgi sahibi olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar |
- |
2 |
- |
Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü |
- |
3 |
- |
Elektromekanik Enerji Dönüşümü ve Makine Modellerine Göre Özendüktansların
İncelenmesi |
- |
4 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Yapısı ve Uyarma Şekilleri |
- |
5 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Elektriksel Eşdeğer Devreleri ve Endüvi Reaksiyonu |
- |
6 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Geçici ve Sürekli Çalışma Gerilim Denklemleri |
- |
7 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması, Konuyla İlgili
Problemlerin Çözümü |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Hız Kontrol Yöntemlerine Genel Bakış |
- |
10 |
- |
Transformatörlerin Genel İncelenmesi, Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının
Açıklanması |
- |
11 |
- |
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör Diyagramlarının
Çizimi |
- |
13 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi ile Kayıp ve Verim
İfadelerinin Çıkartılması |
- |
14 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının
Açıklanması, Konuyla İlgili Problemlerin Çözümü |
- |
15 |
- |
Fırçasız doğru akım motorlarının çalışma ilkesi ve kontrol yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1) Elektrik Makinaları-1, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017.
2) Elektrik Makinaları-2, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
6 |
2 |
12 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
2 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
7 |
2 |
14 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|