TR EN

GÜÇ ELEKTRONİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM303 GÜÇ ELEKTRONİĞİ 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Güç elektroniği temllerini öğrencilere öğretmek.
İçerik: Tanıtım Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri BJT ve MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri Triyak, GTO, MCT ve IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri AC-DC Dönüştürücülerin (Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Fazlı, Yarım Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Tek ve Çok Fazlı, Tam Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Vize AC-AC Dönüştürücülerin (AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri AC-AC Dönüştürücülerin AC Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı DC-DC Dönüştürücülerin Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin İncelenmesi

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Güç elektroniğini tanımak
Güç elektroniği devre uygulamalarını tanımak

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Güç Elektroniği’ne giriş -
2 - Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri -
3 - BJT ve MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri -
4 - Triyak, GTO, MCT ve IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri -
5 - AC-DC Dönüştürücülerin (Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri -
6 - Tek ve Çok Fazlı, Yarım Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi -
7 - Tek ve Çok Fazlı, Tam Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi -
8 - ARA SINAV -
9 - AC-AC Dönüştürücülerin (AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri -
10 - AC-AC Dönüştürücülerin AC Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı -
11 - DC-DC Dönüştürücülerin Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri -
12 - Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi -
13 - DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri -
14 - Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin İncelenmesi -
15 - Harmonik analizi,modülasyon indeksi, frekans oranı, Analog ve ticari PWM üretimi -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Güç Elektroniği, Mohan,Undeland, Robbins, Çeviri: Nejat Tuncay, Metin Gökaşan, Seta Boğosyan, Literatür Yayınları, 2012 Modern Power Electronics and Drivers, Bimal K. Bose, Prentice Hall PTR Güç Elektroniği, Doç.Dr. Osman Gürdal, Nobel Yayın Dağıtım Power Electronic Control of AC Motors, JMD Murphy&FG Turnbull 2010

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
5
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
0
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
3
3
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
4
2
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
0
3
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
4
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
0
2
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
4
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 6 3 18
Okuma 0 0 0
Ödev 2 4 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 6 3 18
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Kısa Sınav Hazırlığı 1 4 4
TOPLAM 35 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0