Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK316 |
OTOMATİK KONTROL |
6 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi SAFAR POURABBAS |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere, otomatik kontrol kavramını, fiziksel sistemlerin matematik modellerinin ve transfer fonksiyonlarının elde edilmesini, blok diyagramlarını ve işaret akış diyagramlarını, endüstriyel kontrol organlarını, sistemlerin zaman davranışını ve kararlılık analizlerini öğretmektir. |
İçerik: |
Otomatik kontrol sistemlerine giriş, Laplace dönüşümü, transfer fonksiyonları blok diyagramları ve basitleştirme, açık ve kapalı çevrimli sistemler, endüstriyel kontrol organları, geçici rejim ve daimi rejim cevabı, birinci ve ikinci dereceden sistemlerin kontrolü, kalıcı hal hatası, kararlılık analizi, kök yer eğrisi analizi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Otomatik Kontrol kavramını bilir. |
Dinamik bir sistemin transfer fonksiyonunu elde edebilir. |
Blok Diyagramlarını bilir ve indirger. |
Açık ve kapalı çevrimli kontrol sistemlerini ifade eder. |
Birinci ve ikinci dereceden sistemleri analiz edebilir. |
Endüstriyel kontrol organlarını sınıflandırabilir |
Kararlılık kavramını bilir ve analiz yöntemlerini kullanabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Otomatik kontrol sistemlerine giriş |
Görsel destekli düz anlatım |
2 |
- |
Laplace dönüşümü ve özellikleri |
Görsel destekli düz anlatım |
3 |
- |
Sistemlerin transfer fonksiyonları |
Görsel destekli düz anlatım |
4 |
- |
Blok diyagramları |
Görsel destekli düz anlatım |
5 |
- |
Blok diyagramları uygulamaları |
Görsel destekli düz anlatım |
6 |
- |
İşaret akış diyagramları |
Görsel destekli düz anlatım |
7 |
- |
Kontrol sistemlerinin zaman bölgesinde analizi |
Görsel destekli düz anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Birinci dereceden sistemler |
Görsel destekli düz anlatım |
10 |
- |
İkinci dereceden sistemler |
Görsel destekli düz anlatım |
11 |
- |
Endüstriyel kontrol organları |
Görsel destekli düz anlatım |
12 |
- |
Sistemlerin zaman cevabı |
Görsel destekli düz anlatım |
13 |
- |
Sistemlerin zaman cevabı |
Görsel destekli düz anlatım |
14 |
- |
Doğrusal sistemlerin kararlılık analizi (Routh Hurwitz yöntemi) |
Görsel destekli düz anlatım |
15 |
- |
Köklerin yer eğrisi yöntemi |
Görsel destekli düz anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Otomatik Kontrol Sistemleri, Benjamin, C. Kuo (Çev. Prof. Dr. Atilla Bir), Literatür Yayınları, 2008. |
Modern Control Engineering, Katsuhiko Ogata, Prentice Hall, New Jersey, 2008. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
0 |
0 |
0 |
|
Genel Toplam |
0 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
0 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
0,0 |
|