Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM310 |
HABERLEŞME SİSTEMLERİ |
5 |
4 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Haberleşme sistemleri ve teknikleri konusunda öğrencinin temel yeterliliğinin sağlanması |
İçerik: |
Haberleşme sistemlerinin temel bileşenleri ve çalışma ilkeleri, Analog doğrusal modülasyon, Standart Genlik Modülasyonu, Bastırılmış Taşıyıcılı Genlik Modülasyonu, Tek yanbant genlik modülasyonu, Artık yanbant genlik modülasyonu, Açı modülasyonu, Faz ve Frekans modülasyonu, Örnekleme Kuramı, Analog Darbe Modülasyonları PAM, PWM, PPM, Darbe kod modülasyonu PCM ve sayısal haberleşmenin temel ölçütleri, Frekans Çoğullama, Zaman Çoğullama, Dördün Taşıyıcılı Çoğullama |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Haberleşme sistemlerinin temel bileşenlerini ve işlevlerini öğrenir. |
Haberleşme sistemlerinde kullanılan analog modülasyon yöntemlerini ve uygulamasını kavrar. |
Çoğullama sistemlerini ve kullanım amaçlarını kavrar ve uygular. |
Analog darbe modülasyonları, Örnekleme Kuramı ve Sayısal haberleşme sistemlerine geçiş ölçütlerini kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Haberleşme Sistemlerine Giriş |
- |
2 |
- |
Elektronik - İIetişim Sisteminin Temel Bileşenleri |
- |
3 |
- |
İletişim kanalları, Karakteristikleri ve Matematiksel Modelleri |
- |
4 |
- |
İşaretlerin ve Sistemlerin Frekans Düzlemlerinde Analizleri |
- |
5 |
- |
Bant Sınırlı, Alçak Geçiren ve Bant Geçiren İşaretler |
- |
6 |
- |
Doğrusal Modülasyon, Genlik Modülasyonu (GM-AM), Çift Yan Bant Genlik Modülasyonu (Standart Genlik Modülasyonu) (ÇYBGM-DSBAM), Bastırılmış Taşıyıcılı Çift Yan Bant Genlik Modülasyonu (BT ÇYBGM - SC DSBAM) |
- |
7 |
- |
Doğrusal Modülasyon, Genlik Modülasyonu (GM-AM), Tek Yan Bant Genlik Modülasyonu (TYBGM-SSBAM), Artık Yan Bant Genlik Modülasyonu (AYBGM- VSBAM) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Genlik Modülasyonu Modülatör ve Demodülatörler |
- |
10 |
- |
İşaret Çoklama – Frekans Paylaşımlı Çoklama (FPÇ-FDM), Ortogonal Taşıyıcılı Çoklama |
- |
11 |
- |
Doğrusal olmayan Modülasyon, Açı Modülasyonu, Frekans Modülasyonu (FM), Faz Modülasyonu ve (FzM - PM) |
- |
12 |
- |
Doğrusal olmayan Modülasyon, Açı Modülasyonu, Açı Modülasyonlu İşaretlerin Spektral , Karakteristikleri, Açı Modülasyonu Modülatör ve Demodülatörler |
- |
13 |
- |
Analog Darbe Modülasyonu, Darbe Genlik Modülasyonu PAM, Darbe Genişlik Modülasyonu PWM, Darbe Konum Modülasyonu PPM |
- |
14 |
- |
Darbe Kod Modülasyonu (DKM - PCM), Delta Modülasyonu (DM - M) |
- |
15 |
- |
İşaret Çoklama - Zaman Paylaşımlı Çoklama (ZPÇ - TDM) |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Haykin S., Moher M., İletişim Sistemleri, (5. Baskıdan Türkçe Çeviri) Palme Yayınevi, istanbul |
Proakis J. G., Salehi M., İletişim Sistemlerinin Temelleri, (türkçe Çeviri),Nobel Yayınları, İstanbul |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
|
Uygulama-Lab |
1 |
10 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
3 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
7 |
8 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
8 |
8 |
64 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
30 |
0 |
177 |
|
Genel Toplam |
177 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|