| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| MEK305 | MAKİNA ELEMANLARI | 5 | 2 | 2 | 2 | 
DERS BİLGİLERİ | 
                        |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SAFAR POURABBAS | 
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
AMAÇ VE İÇERİK | 
                        |
|---|---|
| Amaç: | Makinenin tanımı ve önemi, makine elemanlarının yapılabilirliğini sağlayan projelerin öğretilmesi, makine elemanlarının fonksiyonlara göre sınıflandırılması, malzeme seçimi ve mukavemet hesaplarının öğretilmesi, makine elemanlarının tasarımına yönelik mühendislik formasyonunun verilmesi. | 
| İçerik: | Makine elemanlarının fonksiyonlarına göre sınıflandırılması ve mukavemet hesapları, birleştirmede kullanılan makine elemanlardan vidalar, pimler, kamalar, kaynaklı birimler. | 
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
|---|
| Kaynak, lehim, yapıştırma, perçin bağlantıları ile ilgili standartlar hakkında bilgi edinir. | 
| Ağırlık Ayrık İşaretlere verilmek üzere; temel Ayrık ve Sürekli işaretleri kavrar. | 
| İşaretler üzerinde işlem yapmayı sağlayan basit operatörleri bilir. | 
| Başlıca işaret işleme yazılımı olan Matlab'ı tanıtıp, bir-boyutlu (ses), iki-boyutlu (görüntü) ve kısmen üç-boyutlu (video) işaretleri işler. | 
| Otomatik kontrol dersinin temel kavramlarını bilir. | 
| Haftalık Ödev-Proje teslim etme alışkanlığı kazanır. | 
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Ders Planının hazırlanması | Tanışma, dersin genel çerçevesi, temel kavramlar hakkında bilgilendirme. | Anlatım | 
| 2 | Ders Planının hazırlanması | Makinenin tanımı, önemi, basit makinelerin sınıflandırılması, sistemlerin oluşumunu sağlayan proje çevrimleri. | Anlatım | 
| 3 | Ders Planının hazırlanması | Genel mukavemet bilgileri ve makine elemanlarının yapımında kullanılan mühendislik malzemeleri. | Anlatım | 
| 4 | Ders Planının hazırlanması | Makine elemanlarının şekillendirilmesinde uygulanan imalat yöntemleri. | Anlatım | 
| 5 | Ders Planının hazırlanması | Makine elemanlarının birleştirilmesi, tanımı, sınıflandırılması. Aracı makine elemanları kullanılarak yapılan birleştirmeler. | Anlatım | 
| 6 | Ders Planının hazırlanması | Vidalı birleştirmeler, vidanın tanımı, sınıflandırılması, vidayı oluşturan terimler. | Anlatım | 
| 7 | Ders Planının hazırlanması | Vida teknik resimlerinin çizim kuralları, cıvatalar ve somunlar ile malzemelerin üretim yöntemleri. | Anlatım | 
| 8 | Ders Planının hazırlanması | Vidaların hesabı, vidaların boyutlandırılması, oto blokajlı şartının irdelenmesi, verim hesabı. | Anlatım | 
| 9 | Ders Planının hazırlanması | Vidalara ait problem çözümleri. | Anlatım | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Ders Planının hazırlanması | Pim ve perno ile birleştirme, sınıflandırma, pimlere ait örnek uygulamalar ve hesaplamalar. | Anlatım | 
| 12 | Ders Planının hazırlanması | Mil göbek bağlantıları, kamalar. | Anlatım | 
| 13 | Ders Planının hazırlanması | Çözülemeyen sabit birleştirmeler (bağlantılar), kaynak. | Anlatım | 
| 14 | Ders Planının hazırlanması | Destekleme güç iletim elemanları, miller ve problemleri. | Anlatım | 
| 15 | Ders Planının hazırlanması | Destekleme güç iletim elemanları, miller ve problemleri. | Anlatım | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
KAYNAKLAR | 
                        
|---|
| H.Kurt, Ders notları. | 
| Makine Elemanları ve Çözümlü Problemler, 1.Cilt, Prof.Dr.İsmail Gürgül, 2005, Birsen Yayınevi. | 
| Makine Elemanları I, Ö.Çolak, Çağlayan, 2012. | 
| Makine Elemanları, M.Akkurt, M.Kent, Cilt I, 1975. | 
| Maschinen Elemente, G.Niemann, Göttingen Heidelberg, 1969. | 
| Makine Elemanları, Cilt I, Ş.Okday, Kazman Matbaası, 1979. | 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 4 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri  toplar ve analiz yapar.
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
                                             
                                         | 
                                            1 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 4 | 
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 2 | 28 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 1 | 14 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 1 | 10 | 10 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 47 | 0 | 108 | 
| Genel Toplam | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |