Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MEK315 |
TAKIM TEZGAHLARI |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Talaşlı imalatta kesmenin teorik alt yapısını kazandırmak, talaşlı imalat yöntemlerini, tezgahları, tutturma tertibatlarını, takımları ve kesme sıvılarını tanıtmak, gerekli hesapları yapabilecek teorik ve pratik bilgiyi vermek, talaşlı olarak işlenecek bir iş parçası için kesme parametrelerini seçebilecek bilgiyi vermek. |
İçerik: |
Talaşlı Imalatın Esasları, İşleme Kalitesi, Takım Tezgahları ve Talaş Kaldırma Yöntemleri, Talaş Kaldırma Mekaniği ve Etkileyen Faktörler, İşleme Zamanı, Teknik ve Ekonomik Optimizasyon, Tezgahlar, Kesme Takımları ve Tutturma Tertibatları, Proses Planlama, İmalatta Otomasyon. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Talaşlı imalatın mekaniği ve temelleri hakkında bilgi sahibi olur ve hesap yapar |
Farklı imalat yöntemlerini tanıyıp karşılaştırma yapar |
Kesme takımları, işlenebilirlik kavramı, kesme sıcaklığının etkileri, soğutucu akışkanları ve kullanımları, yüzey bütünlüğü kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
Talaşlı imalatla ilgili olarak yapılan güncel araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
Parça işleme için gerekli takım, tezgah ve işleme adımlarını seçer. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
İmalatın esasları, işleme kalitesi, yüzey pürüzlülüğü |
- |
2 |
- |
Takım tezgahları, Talaş kaldırma yöntemleri, Tezgah kalitesi |
- |
3 |
- |
Talaş kaldırma mekaniği |
- |
4 |
- |
Talaş kaldırmayı etkileyen faktörler, Malzemelerin işlenebilirliği |
- |
5 |
- |
Kesme takımları, Takımlarda aşınma ve ömür, talaş kırma |
- |
6 |
- |
İşleme zamanı, teknik ve ekonomik optimizasyon |
- |
7 |
- |
Kesme sıvıları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Torna tezgahları, takımları ve tutturma tertibatları |
- |
10 |
- |
Planya, vargel tezgahları, takımları, tutturma tertibatları |
- |
11 |
- |
Delik delme ve delik işleme tezgahları, takımları, tutturma tertibatları |
- |
12 |
- |
Frezeleme tezgahları, takımları, tutturma tertibatları |
- |
13 |
- |
Broşlama tezgahları, taşlama tezgahları, takımları, tutturma tertibatları |
- |
14 |
- |
Tezgahlarda titreşim , Proses planlama |
- |
15 |
- |
Talaşlı imalatta otomasyon |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Fundamentals of Machining and Machine Tools, 2.ed., G.Boothroyd, W.A.Knight, Dekker Pub. , 1975. |
Talaş Kaldırma Yöntemleri ve Takım Tezgahları” , M. Akkurt , Birsen Yayınevi , İstanbul , 1996. |
Metal Machining, Theory and Applications, T. Childs, K. Maekawa, T. Obikawa, Y.Yamane, Arnold Publishers, London, 2000. |
Metal Cutting Mechanics, V. Astakhov, CRC Press, 1998. |
Metal Cutting, E. M. Trent, P. K. Wright, Butterworth-Heinemann, 2000 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
4 |
2 |
8 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
4 |
16 |
Laboratuvar |
4 |
6 |
24 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
2 |
2 |
4 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
2 |
5 |
10 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
5 |
10 |
Yerinde Uygulama |
4 |
4 |
16 |
Mesleki Faaliyet |
6 |
2 |
12 |
Sosyal Faaliyet |
14 |
2 |
28 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
61 |
0 |
175 |
|
Genel Toplam |
175 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|