Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END410 |
TESİS PLANLAMASI |
8 |
4 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere, mezuniyet sonrası yaşamlarında görev alacakları işyeri ve fabrika sistemlerinin fiziksel tesislerinin kuruluş ve tasarımlanması çalışmalarını yapabilme, tesislerin mevcut yerleşimlerinin analizi için tesis planlaması model ve teknikleri kullanabilme, analiz yapabilme ve elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Kuruluş Çalışmaları, Malzeme Devinimi İşlevi, Malzeme Devinim Maliyetleri,
Tesis Planlama Süreci ve Bilgilerin Toplanması, Sorunun Çözümlenmesi: Malzeme
Akımı ve Etkinlik İlişki Çözümlemeleri, Alan Gereksinimlerinin Belirlenmesi;
Seçeneklerin Araştırılması, Karşılaştırma, Seçim ve Uygulama; Egemen Ürünü
Temel Alan Bütünsel Yerleşim Model ve Teknikleri, Tüm Ürünleri Temel Alan
Çizgesel ve Matematiksel Model ve Teknikler, Bilgisayar Çözümlü Sezgisel Model
ve Teknikler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bir tesisin planlanmasıyla ilgili Endüstri Mühendisliği yaklaşımını tarif eder. |
Kaynakları üretim tipinin gereksinimlerine en uygun şekilde planlamak için gerekli çalışmaları yapar. |
Makine ve alan gereksinimlerini hesaplar. |
Malzeme akımı ve etkinlik ilişkilerini analiz eder. |
Olası yerleşim yerleri komşuluklarını belirleyerek etkin yerleşim planlamalarını yapar. |
Uygun yerleşim planına karar verir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuruluş Çalışmaları ve Tesis planlama |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Kuruluş Çalışmaları ve Tesis Planlama(devam) |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Malzeme Devinimi (İç Taşıma)/Elleçleme İşlevi ve Donanımı |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Malzeme Devinimi Giderleri ve Tesis Tasarımı |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Tesis Tasarım Süreci ve Bilgilerin Toplanması |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Sorunun Çözümlenmesi: Malzeme Akımı ve Etkinlik İlişki Çözümlemeleri |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Sorunun Çözümlenmesi: Malzeme Akımı ve Etkinlik İlişki Çözümlemeleri (devam) |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Makine Sayısının hesaplanması ve Alan Gereksinimlerinin Belirlenmesi |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Plan Seçeneklerin Araştırılması |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Plan Seçeneklerin Karşılaştırma, Seçim ve Uygulama |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Tüm Ürünleri Temel Alan Çizgesel Model ve Teknikler |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Tüm Ürünleri Temel Alan Çizgesel Model ve Teknikler (devam) |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Tüm Ürünleri Temel Alan Matematiksel Model Ve Teknikler |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Bilgisayar Çözümlü sezgisel model ve Teknikler (Craft, Corelap, Aldep, vb) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Tesis Planlaması: İşyeri/Fabrika Tasarımı ve Yerleşim Düzeni, Kenan Özden,
Papatya Yayınları, 3. Baskı, İstanbul, 2016 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
4 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
108 |
|
Genel Toplam |
108 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|