Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTP122 | HAVACILIK KANUNLARI | 2 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORKUN ÖZSAVANER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ulusal ve uluslararası sivil havacılık otoritelerinin ve bunlara ait yayınlarda yer alan kural ve mevzuatların öğretilmesi. |
İçerik: | Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün (ICAO) Rolünün, 2920 Sayılı Sivil Havacılık Kanunu’nun Amacı, Kapsamı ve Tanımlarının, Sivil Hava Aracı Kazalarının, SHT-21, SHT-M, SHT-145, SHT-66, SHT-147, SHT-SMS, SHT-Olay, SHY-İPC Düzenlemeleri ve Aralarındaki İlişkilerinin, SHT-OLAY sivil havacılık emniyet olaylarının raporlanmasına dair talimatların, hava aracı bakım personeli lisans talimatının (SHT-66), hava aracı tip eğitimi standardının, Onaylanmış Bakım Kuruluşlarının, 145.A.35 Onaylayıcı Personel Ve Destek Personeline İlişkin Bilgilerinin, Hava Operasyonlarının, hava aracı milliyeti ve tescil işaretleri talimatının (SHT-7), Sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım sorumluluğu talimatının (SHT-M) ve ulusal ve uluslararası havacılık kuruluşlarının mevzuatlarının anlatılması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ulusal ve uluslararası havacılık kuruluşlarını ve fonksiyonlarını açıklar.( explain) |
Sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım sorumluluğu talimat (SHT-M) esaslarını açıklar.( explain) |
SHT-66, SHT-145, SHT-OPS talimatının yönelik usul ve esasları tanımlar.( define) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.1 Düzenleyici Çerçeve -Uluslararası Sivil Havacılık Örgütünün (ICAO) Rolü -Avrupa Komisyonlarının Rolü -EASA'nın Rolü -AB Üye Ülkelerinin ve Ulusal Havacılık Otoritelerinin Rolü | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.1 Düzenleyici Çerçeve 216/2008 sayılı Regülasyon (EC) ve uygulamala kuralları 1702/2003 (EC) ve 2042/2003 (EC) sayılı Regülasyonlar | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.1 Düzenleyici Çerçeve Part-21, Part-M, Part-145, Part-66, Part-147 gibi çeşitli Ekler (Part'lar) ve EU-OPS arasındaki ilişki -SHY-CA | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.2 Onaylayıcı Personel - Bakım -Part-66 ve SHY-CA'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.3 Onaylanmış Bakım Kuruluşları -Part-145'in ve Part-M Alt Bölüm F ile SHY-CA'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.4 Hava operasyonları -EU-OPS'nin genel olarak idrak edilmesi. Hava İşletici Sertifikaları | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.4 Hava operasyonları -Özellikle sürekli uçuşa elverişlilik ve bakım ile ilgili olmak üzere işleticinin sorumlulukları | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.4 Hava operasyonları Hava Aracı Bakım Programı MEL//CDL Hava aracı içerisinde taşınması gereken dokümanlar Hava Aracı plakartları (işaretlemeleri) | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.4 Hava operasyonları Sürekli Uçuşa Elverişlilik -Sürekli uçuşa elverişlilik ile ilgili Part-21 hükümlerinin, SHY-CA'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.6 Sürekli Uçuşa Elverişlilik -Part-M'nin ve SHY-CA'nın detaylı bir şekilde idrak edilmesi. | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.6 Sürekli Uçuşa Elverişlilik Ulusal ve Uluslararası Gereklilikler -(a) Bakım Programları, Bakım kontrolleri ve muayeneleri; -Uçuşa Elveriş Direktifleri; -Servis Bültenleri, imalatçı servis bilgileri; | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.7 Aşağıdakiler için Geçerli Ulusal ve Uluslararası Gereklilikler (AB gereklileri bunların yerini almamış ise) -Modifikasyonlar ve onarımlar; -Bakım dokümantasyonu: Bakım el kitapları, yapısal onarım el kitabı, resimli parçalar katalogu, vb. | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.7 Aşağıdakiler için Geçerli Ulusal ve Uluslararası Gereklilikler (AB gereklileri bunların yerini almamış ise) Sadece A ila B2 lisansları için: Ana Asgari/Minimum Teçhizat/Ekipman Listeleri, Asgari/Minimum Teçhizat/Ekipman Listes, Dispeç Sapma Listeleri; | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik mevzuatların incelenmesi | 10.7 Aşağıdakiler için Geçerli Ulusal ve Uluslararası Gereklilikler (AB gereklileri bunların yerini almamış ise) Sadece A ila B2 lisansları için: Ana Asgari/Minimum Teçhizat/Ekipman Listeleri, Asgari/Minimum Teçhizat/Ekipman Listes, Dispeç Sapma Listeleri; | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
2920 Sayılı Kanun. (1983) Türk Sivil Havacılık Kanunu. Resmi Gazete. 5431 Sayılı Kanun. (2005) Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun. Resmi Gazete. Modül 10. (2017). Aviation Legislation. EASA. IATA Notları Millî Eğitim Bakanlığı. (2011) . Ticari HAVA Taşımacılığı Ve Uçak Sertifikasyonu 525MT0040. ANKARA Millî Eğitim Bakanlığı. (2011) . JAR KURALLARI 525MTO068. ANKARA |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda kullanılan parçaların malzemelerini tanır.
|
4 | |||||
2 |
Uçakların mekanik ve elektrik sistem /parça çalışma prensiplerini tanır.
|
3 | |||||
3 |
Atmosfer özelliklerini ve atmosferdeki değişimin uçaklar üzerindeki etkisini bilir.
|
2 | |||||
4 |
Uçaklarda bakım onarım ve seyrüsefer için kulaanılan havayolu dokümanlarını tanır.
|
4 | |||||
5 |
Uçaklarda kaldırma kuvvetinin oluşması ve uçuş teorisini bilir.
|
1 | |||||
6 |
Pistonlu motorlu uçaklarda bulunan pervaneler hakkında bilgi sahibi olur.
|
2 | |||||
7 |
Gaz Türbinli ve pistonlu motorlu uçakların bakımı hakkında bilgi sahibi olur.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılıkla ilgili temel prensip, kural ve kanunları bilme, kavrama ve uygulayabilme.
|
2 | |||||
2 |
Temel bilimsel konuları bilme, yorumlayabilme ve gerektiğinde kullanabilme.
|
3 | |||||
3 |
Hava aracı imalatı ile ilgili temel konuları bilme ve uygulayabilme.
|
2 | |||||
4 |
Hava aracı imalatıyla ilgili takım, alet ve makinaları tanıma ve kullanabilme.
|
4 | |||||
5 |
Hava aracı bakım ve onarımı ile ilgili temel konuları bilme ve uygulayabilme.
|
1 | |||||
6 |
Uçak bakım ve onarım yönünden insan faktörlerini ve hata önleme yöntemlerini bilir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda arıza ve bakım konusunda topladığı verileri değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
|
1 | |||||
2 |
Uçaklarda bakım ve onarımıyla ilgili standartları bilme ve uygulayabilme yeteneğine sahiptir.
|
2 | |||||
3 |
Karşılaşılan bir arıza durumunun ilgili uçak manual'ine göre değerlendirilmesini ve çözümünü yapabilir.
|
3 | |||||
4 |
Uçak kokpit göstergelerinin yerleşimini ve çalışmasını bilir.
|
2 | |||||
5 |
Uçak-uçak, uçak-yer haberleşme yöntemlerini ve sistemlerini bilir.
|
1 | |||||
6 |
Uçaklarda kullanılan malzemeleri tanır.
|
2 | |||||
7 |
Uçaklarda kullanılan alet/takım ve birleştirme elemanlarını bilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Araştırma yapabilme, rapor hazırlayabilme ve sunum yapabilme.
|
2 | |||||
2 |
Uçaklarda oluşabilecek her tip mekanik ve elektronik problemi objektif ve subjektif olarak tesbit eder ,tanımlar ve raporlar.
|
3 | |||||
3 |
Uçak bakım, onarım ve test konusunda teknolojik aletleri (ölçü, kontrol aletleri ile test cihazlarını) kullanır.
|
1 | |||||
4 |
Uçak bakımında ve onarımında kullanılan alet ve takımları kullanılabilir.
|
1 | |||||
5 |
Uçakta kullanılan birleştirme elemanlarını bilir ve uygulamasını yapabilir.
|
0 | |||||
6 |
Pervane bakımı, çalışması, depolanması ve korunması ile ilgili uygulamaları bilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklar ile ilgili bilgi ve becerilerini ,ayrıca teknolojik gelişmeleri hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatır ve takım çalışması yapar.
|
2 | |||||
2 |
Uçaklar ile ilgili çalışmalarda öngörülmeyen durumlarla ilgili sorunları belirler ve çözüm arar.
|
2 | |||||
3 |
Ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk alanı içindeki faaliyetleri yürütebilecek bilgi ve becerilere sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Teknik olarak özgün düşünebilme konusunda yetkinlik kazanır.
|
3 | |||||
5 |
Temel bilimsel konuları bilme, yorumlayabilme ve gerektiğinde kullanabilme yeteneğine sahiptir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uçaklarda kullanılan motor çeşitlerini ve çalışma, prensiplerini ve motor parçalarını bilir.
|
2 | |||||
2 |
Uçak, sistem ve alt sistemlerinin fonksiyonları ve çalışma prensipleri konularında bilgi sahibi olur.
|
4 | |||||
3 |
Meslek ile ilgili 2 ve 3 boyutlu bilgisayar programlarını kullanmayı yeterli düzeyde bilir.
|
4 | |||||
4 |
Genel bilgisayar kullanma bilgilerine sahip olur,Word,Excell,Power point programlarını yeterli düzeyde bilir.
|
3 | |||||
5 |
Araştırma yapabilme, rapor hazırlayabilme ve sunum yapabilmeyi bilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin görsel,yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerisine sahiptir.
|
1 | |||||
2 |
Sosyal hakların evrenselliği,sosyal adalet,kalite kültürü,mesleki etik,kültürel değerler ve çevrenin korunması konularında yeterli bilince sahiptir.
|
0 | |||||
3 |
Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahiptir.
|
1 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili konularda, iş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahiptir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel bilgisayar kullanımı bilgisi ile birlikte, mesleğinin gerektirdiği yazılım ve donanımları kullanabilme becerisne sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Uçak arıza ve onarımlarını amaca uygun şekilde yapabilme becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
3 |
Uçak bakım ve onarım manual'lerini okuma, anlama ve uygulama becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Bilim ve teknolojideki gelişmelerle kendini sürekli olarak yeniler.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 4 | 2 | 8 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 13 | 2 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 64 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |