TR EN

HERKES İÇİN SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYP157 HERKES İÇİN SPOR 1 2 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SERDAR GÜR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZARBOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, herkes için spor felsefesine dayanarak; farklı özelliklerdeki bireylere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütme ve bu ihtiyaçları dikkate alarak uygun egzersiz planı hazırlama becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; herkes için sporun tanımı, yararı, yaygınlaşması, dünyada ve türkiye’deki herkes için spor anlayışı, sağlık için spor, rekreasyon için spor, çocuklar, gençler, kadınlar, yaşlılar, aileler ve engelliler için spor, insan yaşamının farklı gelişim evrelerine dönük sporsal etkinliğin seçimi ve programlanması, outdoor sporları ve yanı sıra yerel yönetimlerde spor ile herkes için spor federasyonunun temel görevi, işleyişi, örgütleyici ve düzenleyici rolü konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Herkes için spor anlayışı ile ilgili ilkeleri açıklar.
Spor ve egzersiz aktivitelerinin, yaşam kalitesi üzerine etkilerini açıklar.
Çocuk ve gençlere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Yaşlılar ve hamilelere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Özel gereksinimli bireylere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik hazırlanan egzersiz programlarını inceler (examine) ve içeriğin bu farklılıklara özgü uygunluğunu değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Herkes İçin Sporun tarihçesi ve gelişim süreci Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Sağlıklı yaşam ve spor Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Fiziksel uygunluk (Fitness) ve Fiziksel uygunluk unsurları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Farklı sağlık problemleri ve spor ilişkisi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Sağlıklı yaşam için spor ve egzersiz planlamasının esasları, uygulamaları, sunum ve tanıtıcı çalışmalar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel beslenme, enerji sistemleri ve enerji metabolizmalarının temel ilkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Solunum, gevşeme ve dinlenmenin esasları ve teknikleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Çocuklar ve gençlerde spor ve egzersiz programları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
10 Konu ile ilgili makale okuma Kadın ve Spor (hamilelik, doğum sonrası ve gelişimsel değişim süreçleri egzersizleri) Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
11 Literatür tarama ve sunum hazırlama Erkekler İçin spor ve egzersiz; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür tarama ve sunum hazırlama İleri yetişkinlik sürecinde spor ve egzersiz; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Farklı gelişenler ve engelliler için spor; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Özel sağlık sorunlarında yapılacak egzersizler Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Outdoor sporlarını tanıma ve Türkiye’deki outdoor alanları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erol, U., ve Baysaling, Ö. (2005). Herkes İçin Spor. İlpress Basım Yayım, İstanbul.
Shedlin, H. ve Lieberman, L. (2011). Sports for Everyone: A Handbook for Starting Sports Camps for Children with Visual Impairments. Perkins School for the Blind, US.
Cankur, Ş., ve Kanbir, O. (2010). Spor Anatomisi. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
Delavier, F. (2008). Antrenman Anatomisi. İlpress Basım Yayım, İstanbul.
Üzel, M. (2018). Her Yönüyle Fitness ve Sağlıklı Yaşam. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim,spor yönetimi ve yöneticilik bilimi ile ilgili kavramları açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim,spor yönetimi ve yöneticilik bilimi ile ilgili kavramları açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
2
2
Spor yönetimi mevzuatını açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
1
3
Spor organizasyonlarının gerçekleştirilmesi ile ilgili birikim edinir ve bunları organizasyonlarda kullanır.
2
4
Yönetim ve spor yönetiminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sporla ilgili sosyal bilim disiplinlerinde uzmanlaşmaya yönelik alt yapıya sahip olur.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen kararlar alır.
3
2
spor ve sporla ilgili organizasyonların belli bir alanında uzmanlaşır ve uygulama yapar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uyuşmazlık durumlarında kendisinin ve kurumunun haklarını savunur.
2
2
Mesleki uygulamalarda inisiyatif alır.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir ve bunu gerçekleştirme becerisine sahip olur.
3
2
Mesleki gelişime inanır ve uygulamalarda bu özelliğini kullanır.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yazılı ve sözlü sunum yapar, mesleki ve bireysel iletişim becerilerini kullanır.
3
2
Spor bilgisi, kültürünün kazanılması, olimpizm felsefesinin benimsenmesi ve bunun topluma yayılması becerisine sahip olur.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor yönetim süreçlerine hakim olur ve bunu kullanır.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 10 20
Ara Sınav 2 10 20
Ara Sınav Hazırlığı 2 10 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0