Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SYP251 | SPOR YÖNETİMİNDE LİDERLİK | 3 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SERDAR GÜR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ŞAHZADE ARSLAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, liderlik kavramına ilişkin güncel teorileri ve kavramı çerçeveleyen psiko-sosyo-kültürel içeriklerin ilişkisini açıklayabilecek, liderlik becerilerine ilişkin edindiği temel bilgileri spor alanındaki uygulamalarda kullanabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; liderliği tanımı, tarihi, temel bileşenleri, liderlik yetenek, rol ve özellikleri, liderlik davranışının felsefi açıdan incelenmesi, liderlik psikolojisi, spor bilimleri ve yönetiminde liderliğin değerlendirilmesi, klasik ve modern liderlik yaklaşımları, liderliğe spor yönelimli etkileşimsel yaklaşımlar, koçluk, mentorluk, antrenörlük ve liderlik, liderliğin geliştirilmesi ve spor yoluyla liderlik gelişimi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Liderliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Yönetim bilimi içinde, liderlik özelliğinin önemini açıklar. |
Liderliğin tarihsel gelişim sürecini özetler. |
Liderlik sürecini çerçeveleyen, psiko-sosyo-kültürel içerikleri inceler ve bu içeriklerin birbirleri ile ilişkisini ve bütünselliğini açıklar. |
Liderlik becerilerine ilişkin edindiği temel bilgileri spor alanındaki uygulamalarda kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Liderliğin tanımı, tarihi, temel bileşenleri, yöneticilik ve girişimcilik kavramları ile benzerlik ve farklılıklarının incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Liderlik yetenek, rol ve özellikleri, Liderlik davranışının felsefi açıdan incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
3 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Liderlik psikolojisi | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması |
4 | Konu ile ilgili makale özeti çıkarma | Spor bilimleri ve yönetimi açısından liderliğin değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
5 | Konu ile ilgili makale özeti çıkarma | Klasik Liderlik Yaklaşımları: Özellikler Yaklaşımı | Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması |
6 | Konu ile ilgili makale özeti çıkarma | Klasik Liderlik Yaklaşımları: Davranışsal Yaklaşım | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü özeti çıkarma | Klasik Liderlik Yaklaşımları: Durumsallık Yaklaşımı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili makale okuma | Pozitif Psikoloji ve Yeni Liderlik Eğilimleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
10 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Modern Liderlik Yaklaşımları: Lider Üye Değişim Teorisi, Karizmatik Liderlik; öğrenci sunumları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
11 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Modern Liderlik Yaklaşımları: Dönüştürücü Liderlik, Stratejik Liderlik; öğrenci sunumları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
12 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Modern Liderlik Yaklaşımları: Hizmetkar Liderlik, Hizmet Liderliği, Otantik Liderlik; öğrenci sunumları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
13 | Literatür tarama | Liderliğe Spor Yönelimli Etkileşimsel Yaklaşımlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
14 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve video izleme | Koçluk, Mentorluk, Antrenörlük ve Liderlik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması |
15 | Literatür tarama ve video izleme | Liderliğin Geliştirilmesi ve Spor Yoluyla Liderlik Gelişimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışmas |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Saylı, H. ve Baytok, A. (2014). Örgütlerde Liderlik Teori -Uygulama ve Yeni Perspektifler. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Türksoy, A. (2010). Futbolda Liderlik ve Antrenörlük. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Donuk, B. (2007). Liderlik ve Spor. Ötüken Neşriyat, İstanbul |
Çalışkan, G. ve Göral, M. (2015). Antrenörün Liderliği. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Scott, D. (2014). Contemporary Leadership in Sport Organizations. Human Kinetics, Canada. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim,spor yönetimi ve yöneticilik bilimi ile ilgili kavramları açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim,spor yönetimi ve yöneticilik bilimi ile ilgili kavramları açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
|
3 | |||||
2 |
Spor yönetimi mevzuatını açıklar ve yönetim biliminin kuramları ile ilişkilendirir.
|
4 | |||||
3 |
Spor organizasyonlarının gerçekleştirilmesi ile ilgili birikim edinir ve bunları organizasyonlarda kullanır.
|
4 | |||||
4 |
Yönetim ve spor yönetiminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sporla ilgili sosyal bilim disiplinlerinde uzmanlaşmaya yönelik alt yapıya sahip olur.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre analizini yapar, problemlerini çözer ve değişen kararlar alır.
|
3 | |||||
2 |
spor ve sporla ilgili organizasyonların belli bir alanında uzmanlaşır ve uygulama yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uyuşmazlık durumlarında kendisinin ve kurumunun haklarını savunur.
|
4 | |||||
2 |
Mesleki uygulamalarda inisiyatif alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini bilir ve bunu gerçekleştirme becerisine sahip olur.
|
4 | |||||
2 |
Mesleki gelişime inanır ve uygulamalarda bu özelliğini kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yazılı ve sözlü sunum yapar, mesleki ve bireysel iletişim becerilerini kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Spor bilgisi, kültürünün kazanılması, olimpizm felsefesinin benimsenmesi ve bunun topluma yayılması becerisine sahip olur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yönetim süreçlerine hakim olur ve bunu kullanır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |