| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ASP156 | MENÜ PLANLAMA | 2 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MÜZEYYEN BÜŞRA SAĞLAM |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin; menüler kavramını, maliyetini, maliyet kontrolü tanımı ve depolama, teslim alma, satın alma, fiyatlandırmaları hakkında temel olarak fikir sahibi olmalarını sağlamaktır. |
| İçerik: | Menünün tanımı, sınıflandırılması, menü çeşitleri, satın alma, teslim alma, depolama, fiyatlandırma, tutundurma, maliyet ve satış analizleri hakkında iş akışını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Yiyecek-içecek işletmelerinin menü maliyeti ile ilgili terimleri tanımlar |
| Mutfakta kayıp, kaçak, fireleri ve usulsüzlükleri, etik ihlallerini listeleyerek aktarır |
| Menü çeşitlerine göre maliyeti hesaplar |
| Satın alma, teslim alma, depolama prensiplerini açıklar |
| Mutfakta menü maliyet kontrolüne yönelik iş akışı takibi uygular |
| İşletmelerin menü maliyetleri hakkında rapor hazırlar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür Taraması | Menü ve Menü Planlama Kavramları | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür Taraması | Menü Sınıflandırılması ve Menü Çeşitleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür Taraması | Menü Planlama Süreci ve Geliştirmenin Amaçları | Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Literatür Taraması | Klasik Menü ve Modern Menü | Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Literatür Taraması | Menü ile ilgili Biçimsel Çalışmalar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Literatür Taraması | Menü Fiyatlandırma | Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Literatür Taraması | Menülerde Doğruluk | Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Literatür Taraması | Maliyet Kavramı, Maliyet Belirleme Unsurları, Menüde Tedarik Yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 9 | Literatür Taraması | İşletme Tiplerine Göre Menü Planlaması | Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Taraması | Yiyecek İçecek Maliyet Kontrol Süreci | Anlatım, Soru-Cevap |
| 12 | Literatür Taraması | Maliyet ve Satışların Analizi | Anlatım, Soru-Cevap |
| 13 | Literatür Taraması | Menü Analiz Yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Literatür Taraması | Menü Tutundurma | Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Literatür Taraması | Menü Pazarlama Stratejileri ve Kurulumları | Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Bekar, A. ve Kılıç, B. (2017). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Menü Planlama Kavramlar ve Uygulamalar, Ankara: Beta Basım. |
| Şengül, S. ve Kurnaz, A. (2021). Mutfak Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık. |
| Sarıışık, M. (2017). Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Ankara: Detay Yayıncılık. |
| Şengül, S. (2020). Yiyecek ve İçecek Servisi-Klasik ve Modern Yaklaşım, Ankara: Detay Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pastacılık ve ekmekçilik ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
| 2 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir
|
5 | |||||
| 3 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri hakkında bilgi sahibidir.
|
4 | |||||
| 4 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini yerine getirir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, karar verir ve değişimlere uyum sağlar.
|
5 | |||||
| 3 |
Öz değerlendirme yapar ve uygulamalardan sonuç çıkarır.
|
5 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanı ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
|
5 | |||||
| 2 |
Pastacılık ve ekmekçilik alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki işleri ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır.
|
5 | |||||
| 2 |
Ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili teknik ve mesleki faaliyetleri karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda yönetir.
|
4 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, uygulamada ve mesleğinde kullanır.
|
5 | |||||
| 5 |
Birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını adil biçimde değerlendirir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kendi kendine öğrenir, kendini ve zamanı yönetir ve kendi başarısını değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili rapor hazırlar, bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere çeşitli şekillerde sunar.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
5 | |||||
| 4 |
Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip eder ve iletişim kurar.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili etik değerlere bağlı kalır.
|
4 | |||||
| 2 |
Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
|
5 | |||||
| 4 |
İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olur, hoşgörü ve saygı gösterir
|
5 | |||||
| 5 |
Alanı ile ilgili düzenli olarak, sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar.
|
5 | |||||
| 6 |
Alanı ile ilgili işleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 30 | 0 | 128 |
| Genel Toplam | 128 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |