TR EN

SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYY344 SAĞLIK KURUMLARINDA KALİTE YÖNETİMİ 6 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. KEREM AYDEMİR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sağlık kurumlarında kalite yönetimine ilişkin temel teorik bilgileri ve becerilerin kavranması, değişen günümüz koşullarında, sağlık kurumlarında kalitenin etkili bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel kavramlar, prensipler ve tekniklerin anlaşılması ve hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırılmasına ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi dersi, Kalite kavramı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi, Kalite ve Liderlik, Özsaygı- Etik, Süreç Yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalite Ölçümü, Ekip Çalışması, Resmi Yazışma Kuralları, Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme, Hasta Hakları ve Akreditasyon konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlar
Kalite ile liderlik, kurum kültürü ve takım çalışmasını ilişkilendirir
Sürekli kalite iyileştirmenin sağlık hizmetlerine katkısını yorumlar
Kalite güvence sistemlerini açıklar ve kalite güvence sistemlerinin özelliklerini sorgular
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedeflerini sıralar
Toplam Kalite Yönetimi felsefesini tanımlar
Akreditasyon kavramını açıklar ve akreditasyon standartlarını açıklar
Sağlık hizmetlerinde kalite sürecinde yönetsel sorumlulukları açıklar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Giriş, Genel Bilgilendirme, Zaman Yönetimi. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
2 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite Nedir? Tarihçesi, Toplam Kalite Yönetimi. Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
3 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Kalite ve Liderlik Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
4 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Özsaygı - Etik Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
5 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Proses (süreç) Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
6 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
7 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
8 - ARA SINAV -
9 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Kurumlarında Kalite Ölçümü Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
10 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Resmî Yazışma Kuralları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
11 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Kurumlarında Ekip Çalışması Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
12 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
13 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Hasta Hakları Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
14 -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Akreditasyon Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi.
15 - FİNAL SINAVI -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara.
Küçük, O. (2012), Kalite Kontrol ve Kalite Güvence Sistemleri. Seçkin Yayıncılık.
Sümer, G. (2003). Kalite ve Standardizasyon. Ak Ofset Yayıncılık.
S. Kaya. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları; 2005
S. Kıngır. Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi; 2006.
A. Kovancı. Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?, Sistem Yayıncılık; 2004.
M. Tekin. Toplam Kalite Yönetimi, Selçuk Üniversitesi İİBF; 2004.
M. Şimşek. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınevi; 2004.
Efil. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Aktüel; 2006.
Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Mart; 2009
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
E. Esatoğlu, T. Yıldırım. Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları; 2010
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Dokümantasyon Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
TS EN ISO 9001:2015 Risk Tabanlı Proses Yönetimi Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02
S. Söyük, A.Ü. Yenidikici. Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İÜ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını
http://kddb.gelisim.edu.tr/
S. Kaya, D. Tengilimoğlu ve ark. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 4 3 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 1 3 3
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 3 6
Sosyal Faaliyet 2 3 6
Tez Hazırlama 2 3 6
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0