Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY445 | BESİNLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER | 7 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi BAŞAK FUNDA EKEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Besin kontrolü, gıda mevzuatı ve besin güvenliği konularına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dünyada ve Türkiye'de besin kontrolü, besin kontrolü ile ilgili yasalar, yönetmelikler, tebliğler, besin güvenliği ile ilgili yasal düzenlemeler, gıda katkı maddeleri, besin güvenliğini bozan etmenler ve bulaşmalar, mevzuatta hijyen ve sanitasyon. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Besin kontrolü ve gıda mevzuatının temel ilkelerini tanımlar. |
Besin güvenliğinin amacını açıklar. |
Besinlerde kalite kontrolünün ve mevzuatının önemini örneklerle açıklar. |
Türk Gıda Kodeksini takip eder ve ilgili kriterleri günlük uygulamalarda kullanır. |
Besin güvenliğini tanımlar ve alınması gereken önlemleri açıklar. |
Türkiye'de uygulanan besin kontrolü ve güvenliği ile ilgili yasa, yönetmelik ve tebliğleri keşfeder. |
Gıda katkı maddeleri ve kimyasal bulaşmaların sağlık üzerindeki etkilerini inceler. |
Gıda üretimi, işlenmesi ve depolanması aşamalarındaki riskleri gösterir ve bu süreçlerdeki mevzuatlara bağlı kalır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Web taraması, bireysel araştırma | Besin Kontrolü ve Gıda Mevzuatı Giriş | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
2 | Web taraması, bireysel araştırma | Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu (5996) | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
3 | Web taraması, bireysel araştırma | Gıda Hijyeni Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
4 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Mikrobiyolojik Kriterler Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
5 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
6 | Web taraması, bireysel araştırma | Gıda Işınlama Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
7 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Et, Hazırlanmış Et karışımları ve Et Ürünleri Tebliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
10 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi İçme Sütleri Tebliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
11 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
12 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Bulaşanlar Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
13 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Takviye Edici Gıdalar Tebliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
14 | Web taraması, bireysel araştırma | Türk Gıda Kodeksi Gıda Katkı Maddeleri Yönetmeliği | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
15 | Web taraması, bireysel araştırma | Besinlerin Üretimi, İşlenmesi ve Depolama Aşamalarındaki Yasal Düzenlemeler | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı. (2011). Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği. Resmî Gazete, 28157 (3. mükerrer). |
World Health Organization, & Food and Agriculture Organization. Codex Alimentarius: International food standards. |
Food and agricultural organization (FAO), World Health Organization (WHO). 2018. Understanding Codex. 5th ed, Rome. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 56 |
Genel Toplam | 56 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |