Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY246 | TOPLUM SAĞLIĞINDA BESLENME | 4 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Toplum ve bireylerin beslenme durumlarını saptama, sık görülen beslenme sorunlarını tanımlama ve bu sorunların epidemiyolojisini inceleme yoluyla ulusal beslenme planları ve politikalarına ilişkin bilgi ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Toplum beslenmesi ve toplum sağlığında beslenmenin önemi, toplum sağlığı diyetisyeni görevleri, özel gruplardaki beslenme sorunları, gebelik ve emziklilik dönemlerinde beslenme, 0-1 yaş çocuk beslenmesi, yaşlılık döneminde beslenme, sporcu beslenmesi, işçi beslenmesi, toplumda vitamin ve mineral eksiklikleri, afet durumunda besin ve beslenme, ulusal besin ve beslenme politikaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Toplum sağlığında beslenmenin önemini açıklar. |
Toplum sağlığı diyetisyeni görevlerini tanımlar. |
Özel gruplardaki beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Gebelik döneminde beslenme gereksinimlerini hesaplar |
Emziklilik dönemindeki beslenme gereksinimlerini hesaplar. |
0-1 yaş çocuk beslenmesinin önemini açıklar ve gereksinimlerini hesaplar. |
Yaşlılık dönemi beslenme sorunlarını örneklerle açıklar. |
Sporcularda beslenme gereksinimlerini tanımlar. |
İşçi beslenmesi ile ilgili sorunları açıklar. |
Toplumda beslenmeye bağlı kronik hastalıklarının epidemiyolojisini analiz eder. |
Toplumdaki vitamin ve mineral yetersizliklerinin nedenlerini açıklar. |
Afet durumlarında beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için uygun çözümler üretir. |
Ulusal besin ve beslenme politikalarının toplum sağlığı üzerindeki etkilerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Toplum beslenmesi, Toplum sağlığında beslenmenin önemi ve ilgi alanları | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
2 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Toplum sağlığı diyetisyenin görevleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
3 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Özel gruplarda beslenme sorunları | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
4 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Gebelik döneminde beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
5 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Emziklilik döneminde beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
6 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | 0-1 yaş çocuk beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
7 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Yaşlılık döneminde beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Sporcularda beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
10 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | İşçi beslenmesi | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
11 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Toplumda vitamin eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
12 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Toplumda mineral eksiklikleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
13 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Afet durumunda besin ve beslenme | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
14 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Ulusal besin ve beslenme politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
15 | Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Ulusal besin ve beslenme politikaları | Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma, Örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baysal, A. ve ark. (2018). Diyet El Kitabı. Ankara, Hatiboğlu Yayınevi |
Gibson, R. S. (2005). Principles of nutritional assessment. Oxford University Press. |
Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER) 2022, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA) 2017, T.C. Sağlık Bakanlığı, Ankara. |
Preedy, V. R., Watson, R. R., & Martin, C. R. (Eds.). (2010). Handbook of behavior, food, and nutrition. Springer. (Electronic Book) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 1 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 79 |
Genel Toplam | 79 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |