TR EN

SAĞLIK BİLGİSİ VE İLKYARDIM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY119 SAĞLIK BİLGİSİ VE İLKYARDIM 1 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilere; sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri ve acil durumlarda uygulanacak olan ilk yardım müdahalesini yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, sağlık bilgisi ile ilgili tanım ve kavramlar, sağlık uygulamaları ile ilgili güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri, sağlıklı yaşam tarzını geliştirmekle ilgili metodlar, hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri, solunum ve dolaşım problemleri, kanamalar, şok durumları, iskelet, kas ve omurga yaralanmaları ve suda can kurtarma konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlık ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemlerini açıklar.
Sağlıklı yaşam ile ilgili temel prensipleri açıklar.
Hijyen ve çevre koşullarının sağlıkla ilişkisini açıklar.
İhtiyaç durumunda destek istenecek acil yardım servislerini tanır.
Acil durumlarda ilk yardım müdahalesini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme. Sağlık ile ilgili ve insan vücudu ile ilgili tanımlar ve kavramları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Sağlık alanındaki güncel gelişmeler, enfeksiyonel ve ölümcül hastalıklardan korunma yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Hijyen ve çevre koşulları, çocuklar ve gençler için zararlı alışkanlıklar ve etkileri. Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Video izleme Solunum ve dolaşım problemleri, hava yolu tıkanmaları ile ilgili ilk yardım uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları
5 Frontpage Kalp masajı ve ilk müdahale ile ilgili uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Video izleme Kalp masajı uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Literatür tarama Şok bayılmalarda ve koma durumlarında ilk yardım Anlatım, gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür taraması Kanamalar, yumuşak doku yaralanmaları ve konu ile ilgili uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür taraması Göz, yüz, gırtlak, göğüs ve karın yaralanmaları, iskelet, kas eklem ve omurga yaralanmaları Anlatım, gösteri yöntemi
11 Literatür tarama Nörolojik, diabetik, acil durumlar, alerjik reaksiyonlar ve zehirlenme durumlarında ilk yardım Anlatım, gösteri yöntemi
12 Türkiye Su Altı Sporları Federasyonu web sitesi incelemesi Çevresel acil durumlar ve suda can kurtarma alıştırmalar Anlatım, gösteri yöntemi ve eşli çalışmalar
13 Video izleme Çevresel acil durumlar ve suda can kurtarma alıştırmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve eşli çalışmalar
14 Video izleme Tüm ilk yardım müdahalelerini içeren uygulama alıştırmaları Uygulamalı grup çalışması
15 Video izleme Genel tekrar ve uygulama çalışmaları Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yüksel, S. ve Cücen, Z. (2012). İlkyardım ve Temel Uygulamalar, Nobel Akademik yayıncılık, İstanbul.ardağ
Kanbir, O. (2017). Sporda Sağlık Bilinci ve İlk Yardım, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa.
Önder, R. (2015). Anne Çocuk Sağlığı Ve İlk Yardım-Rıfkı Önder, Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
İstanbul Tıp Kitabevi Ilk Ve Acil Yardım - Başar Cander
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021
By Aha - Heartsaver First Aid Studnet Workbook (Health & Safety) (Stu Wkb)
https://cpr.heart.org/en/resuscitation-science/cpr-and-ecc-guidelines
Thygerson, A.L. ve Thygerson S.M. (2015). Standard First Aid, CPR, and AED 7th Edition, American College of Emergency Physicians (ACEP), US.
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1558716

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
1
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
1
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
2
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
1
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
1
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
2
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
1
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 3 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0