TR EN

FOOD PROCESSING PRINCIPLES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GKP108 FOOD PROCESSING PRINCIPLES 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EZGİ GENÇ YILMAZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrencilere gıda endüstrisinde tarladan çatala kavramında gıdanın hasattan sonra hangi işlemlere tabi tutulduğunu ve bu işlemler arasındaki farkları öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Hammaddenin hazır gıda haline gelene kadar gördüğü tüm işleme teknikleri; ayırma ve boyut küçültme teknikleri, karıştırma, emülsifikasyon, membran filtrasyon ve santrifüjleme teknikleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gıda hammaddesi seçimindeki kalite kriterlerini kavrar.
Farklı gıda işleme teknikleri hakkında bilir.
Gıda işleme teknolojisinde kullanılan gıda makineleri hakkında bilgi sahibi olur.
Emülsifikasyon, Santrifüjleme, Membran Ayırma vb. teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
Gıda endüstrisinde uygulanan temel işlemleri ve temel prosesleri ayırt edebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda işlemede kullanılan gıda makineleri Anlatım, soru cevap, uygulama
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda endüstrisinde uygulanan temel işlemler Anlatım, soru cevap, uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Hammadde temini ve temizlenmesi Anlatım, soru cevap, uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Ayırma işlemleri Anlatım, soru cevap, uygulama
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Boyut küçültme (Elek analizi) Anlatım, soru cevap, uygulama
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Boyut küçültme (Öğütme-Dilimleme-Küp yapma-Pulp yapma) Anlatım, soru cevap, uygulama
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karıştırma (Karıştırıcılar - Tanklar) Anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karıştırma (Tanklarda akım tipleri, karıştırmaya etki eden faktörler) Anlatım, soru cevap, uygulama
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Emülsifikasyon Anlatım, soru cevap, uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Filtrasyon Anlatım, soru cevap, uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Membran Ayırma (Mikrofiltrasyon, Nanofiltrasyon, Ultrafiltrasyon ve Ters Osmoz) Anlatım, soru cevap, uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Santrifüjleme Anlatım, soru cevap, uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Gıda işletmelerinde temizlik Anlatım, soru cevap, uygulama
15 - Gıda işletmelerinde temizlik -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Pınar Şanlıbaba, Yalçın Güçer. 2022. Endüstriyel Gıda Üretim Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık
İlbilge Saldamlı, Engin Saldamlı. 2004. 2. baskı, savaş kitap evi, Ankara
Yavuz Yüksel. 2017. Gıda makine ve ekipmanları
Cemeroğlu, B. S. (2017). Gıda mühendisliğinde temel işlemler. AC Yayınevi.
R.P.Sing and D.R.Heldman. Introduction of Food Engineering, 2001, Academic Press, UK
Gürses, Ö. L., 1986. Gıda İşleme Mühendisliği- II, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
2
2
Analyze the characteristic properties of food components.
0
3
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
0
4
Performs microbiological analysis of foods.
0
5
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
0
6
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
1
2
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
5
3
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
2
4
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
3
5
Uses food-related microbiological terms.
1
6
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
2
2
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
4
3
They use information resources related to food safety and production technologies.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
3
2
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
0
3
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
0
2
They take part in food hygiene practices.
2
3
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
It is aware of the necessity of lifelong learning.
5
2
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
3
2
Uses visual, written and verbal communication effectively.
3
3
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
0
4
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
3
5
She/He can take part in team work related to her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
3
2
They can take part in the production and quality determination of various food products.
5
3
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
3
4
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 13 2 26
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 97
Total Workload of the Course Unit 97
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0