TR EN

GIDA VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GMS351 GIDA VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, sürdürülebilirlik kavramı, gıda üretim, tüketim ve kullanımına ilişkin tüm alanlar ile gastronomide sürdürülebilirlik yaklaşımlarının öğrenciler tarafından benimsenmedir.
İçerik: Bu dersin içeriğinde, sürdürülebilirlik, sorumlu üretim, tüketim ve kullanım, sürdürülebilirlik stratejileri ve gastronomide sürdürülebilir uygulamaların benimsenmesi, gıda atıkları ve geri dönüşüm, karbon ayak izi, yeşil uygulamalar gibi konu başlıkları incelenecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sürdürülebilirlik kavramı kapsamında başkalarıyla tartışır (Bloom 2-Evaluating).
Sürdürülebilir gastronomi kavramını yorumlar ve diğer alanlardaki çalışmalarla ilişkilendirir (Bloom 3-Analyzing).
İlgili alanda gerçekleştirilen örnekleri inceleyerek atıksız mutfak uygulamaları kapsamında menüler oluşturur (Bloom 4-Applying).
Türkiye ve Dünya'daki uygulamaları karşılaştırır (Bloom 3-Analyzing).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi, sürdürülebilirlik kavramına giriş, tarihçesi Anlatım, Tartışma
2 Literatür araştırması Sürdürülebilirliğin önemi Anlatım, Tartışma
3 Literatür araştırması Sürdürülebilirlik ilkeleri, sürdürülebilir kalkınmanın önemi ve kapsamı, gıda üretimi ve tüketiminde sürdürülebilirlik, Gastronominin sürdürülebilir kalkınmadaki rolü Anlatım, Tartışma
4 Literatür araştırması Sürdürülebilir gastronomi Anlatım, Tartışma
5 Literatür araştırması Yeşil uygulamalar Anlatım, Tartışma
6 Literatür araştırması Gıda atıkları ve geri dönüşüm, karbon ayak izi, su ayak izi Anlatım, Tartışma
7 Literatür araştırması Eko-Gastronomi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Sürdürülebilir gıda hareketleri Anlatım, Tartışma
10 Literatür araştırması Sürdürülebilir gastronomi turizmi Anlatım, Tartışma
11 Literatür araştırması Türkiye’de sürdürülebilir gastronomi uygulamalarına örnekler Anlatım, Tartışma
12 Literatür araştırması Dünyadan sürdürülebilir gastronomi uygulamalarına örnekler Anlatım, Tartışma
13 Literatür araştırması Sürdürülebilirliğin uygulanışındaki engeller Anlatım, Tartışma
14 Literatür araştırması Sürdürülebilir gastronomiyle ilgili projeksiyonlar Anlatım, Tartışma
15 Literatür araştırması Sürdürülebilir gastronomiyle ilgili projeksiyonlar Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Durlu Özkaya, Özkök, Sünnetçioğlu ve Sünnetçioğlu (2021). Sürdürülebilir Gastronomi. Detay Yayıncılık.
Şengül ve Kurnaz (2021). Gastronomi Turizmi. Detay Yayıncılık.
Çeken, H (2016). Sürdürülebilir Turizm. Detay Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
2
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
3
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 15 15
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 15 15
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0