Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
GMS351 |
GIDA VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, sürdürülebilirlik kavramı, gıda üretim, tüketim ve kullanımına ilişkin tüm alanlar ile gastronomide sürdürülebilirlik yaklaşımlarının öğrenciler tarafından benimsenmedir. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğinde, sürdürülebilirlik, sorumlu üretim, tüketim ve kullanım, sürdürülebilirlik stratejileri ve gastronomide sürdürülebilir uygulamaların benimsenmesi, gıda atıkları ve geri dönüşüm, karbon ayak izi, yeşil uygulamalar gibi konu başlıkları incelenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sürdürülebilirlik kavramı kapsamında başkalarıyla tartışır (Bloom 2-Evaluating). |
Sürdürülebilir gastronomi kavramını yorumlar ve diğer alanlardaki çalışmalarla ilişkilendirir (Bloom 3-Analyzing). |
İlgili alanda gerçekleştirilen örnekleri inceleyerek atıksız mutfak uygulamaları kapsamında menüler oluşturur (Bloom 4-Applying). |
Türkiye ve Dünya'daki uygulamaları karşılaştırır (Bloom 3-Analyzing). |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Dersin işleyişi, sürdürülebilirlik kavramına giriş, tarihçesi |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilirliğin önemi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilirlik ilkeleri, sürdürülebilir kalkınmanın önemi ve kapsamı, gıda üretimi ve tüketiminde sürdürülebilirlik, Gastronominin sürdürülebilir kalkınmadaki rolü |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilir gastronomi |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür araştırması |
Yeşil uygulamalar |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür araştırması |
Gıda atıkları ve geri dönüşüm, karbon ayak izi, su ayak izi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür araştırması |
Eko-Gastronomi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilir gıda hareketleri |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilir gastronomi turizmi |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür araştırması |
Türkiye’de sürdürülebilir gastronomi uygulamalarına örnekler |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür araştırması |
Dünyadan sürdürülebilir gastronomi uygulamalarına örnekler |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilirliğin uygulanışındaki engeller |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilir gastronomiyle ilgili projeksiyonlar |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür araştırması |
Sürdürülebilir gastronomiyle ilgili projeksiyonlar |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Durlu Özkaya, Özkök, Sünnetçioğlu ve Sünnetçioğlu (2021). Sürdürülebilir Gastronomi. Detay Yayıncılık. |
Şengül ve Kurnaz (2021). Gastronomi Turizmi. Detay Yayıncılık. |
Çeken, H (2016). Sürdürülebilir Turizm. Detay Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
153 |
|
Genel Toplam |
153 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|