TR EN

BESLENMENİN TEMEL İLKELERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GMS103 BESLENMENİN TEMEL İLKELERİ 1 3 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHTAP ÇERKEZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Gıda tüketim şekillerinin beslenme ve hastalık önleme konusundaki önemi yanında temel besin öğelerinin özelliklerini ve insan vücuduna olan etkilerini açıklamaktır. Kişiye özgü menülerin oluşturulması için doğru beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır.
İçerik: Beslenme ve sağlık, temel besin öğeleri ve önemleri, fonksiyonel besinler, metabolizma, menü planlama ve gıda alerjenleri konularını kapsamaktadır

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beslenmeyi her besin ögesinin sağlık için önemini de belirterek tanımlar.
Beslenme ile ilgili temel prensipleri arkadaşları ve meslektaşlarının bilgilendirecek şekilde açıklar.
Günlük fizyolojik enerji gereksinimini beslenme ilkelerini uygulayarak hesaplar.
Fizyolojik gereksinimler ve beslenme alışkanlıklarına göre beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiyi açıklar.
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak tanımlar.
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan belirli besin gruplarının işlevlerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi ve sağlık ilişkisi, makro ve mikro besin öğeleri Anlatım, Tartışma
2 Makale okuma Karbonhidratlar (basit şekerler, kompleks şekerler), diyette karbonhidrat miktarının azaltılması Anlatım, Tartışma
3 Makale okuma Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, vejeteryanlık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 Makale okuma Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, fosfolipitler, mumlar, steroidler), yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Literatür araştırması Su (suyun yapısı), insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu, Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, vitaminlerin metabolizmaya etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Metabolizma, Günlük enerji ihtiyacının hesaplanması, egzersiz ile harcanan enerji miktarının hesaplanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay Analizi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Ödev sunumları, vize hazırlık çalışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
10 Literatür araştırması Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, Besin grupları; et, yumurta, kurubaklagil grubu; süt ve süt ürünleri; sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Video İzleme
11 Saha araştırması Menü planlama, öğünler, öğünlerin önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları
12 Saha araştırması Diyet ve sağlık, organik besinler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları
13 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Yaşam döngüsünde beslenme, gıda alerjenleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Açlık, küresel sorunlar, GDO Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme
15 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama Ödev sunumları, final hazırlık çalışmaları Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s.
Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. Erişim: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/kitaplar/obezite_bilgi_serisi/D5.pdf
Nutrition Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
2
2
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
1
2
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
0
2
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
0
3
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 8 56
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 8 56
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 208
Genel Toplam 208
Toplam İş Yükü / 25.5 8,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0