Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GST511 | DUYUSAL ANALİZ VE ÜRÜN GELİŞTİRME | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin temel amacı öğrencilere, gıdaların formülasyonları ve duyusal analizin gastronomi bilimi içindeki yeri, önemi ve kullanılması hususlarında bilgi vermektir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğinde; gıda formülasyonları ve duyusal analiz tanımları, gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı, gıdalarda kalite özellikleri ve gıda formülasyonları, duyusal analiz prensipleri ve analiz paneli tasarımı, duyusal analiz paneli tasarımını etkileyen faktörler, kullanılan skalalar ve lezzet profili oluşturma, gıda formülasyonları ve tüketici tercihlerinin belirlenmesi, özel gıdalar ve formülasyonları, koku ve tat testlerinin ilkeleri, renk ve yapısal özellik ölçümlerinin fiziksel yöntemleri konuları işlenecek olup uygulamalı örnekler yapılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Duyusal analiz tekniklerinin temel prensipleri hakkında bilgi kazanır. |
Gastronomi bilimine destek için uygun gıda formülasyonu ve duyusal analiz ilkelerini değerlendirir. |
Reçetede sorunu çözmek için gıdaların kalite özelliklerini kullanarak formülasyonu yeniden düzenler. |
Gıda tasarımlarını ve duyusal analiz sonuçlarını karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür araştırması | Gıdalarda duyusal analize giriş | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür araştırması | Gıda tasarımı ve duyusal analiz nedir? Gastronomi bilimi açısından önemi ve kullanımı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Makale okuma | İnsan duyuları ve duyusal algılama, terminoloji, tarihçe ve duyusal analizin gıdalarda kullanım alanları hakkında genel bilgi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür araştırması | Gıda seçimi ve tüketici davranışları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kitap okuma | Duyusal test laboratuvarları, teste hazırlık ve servis, ilgili standart ve yönetmelikler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Makale okuma | Panelist seçimi ve değerlendirilmesi, Deneylerin tasarlanması, ölçüm teknikleri, kodlama | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür araştırması | Duyusal analiz, formülasyon ve özel gıdalar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Uygulama örnekleri: Yeni ürün geliştirme, optimizasyon ve pazarlamada duyusal analiz uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Ödev sunumu hazırlama | Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - I | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
11 | Ödev sunumu hazırlama | Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - II | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
12 | Ödev sunumu hazırlama | Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - III | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
13 | Ödev sunumu hazırlama | Gastronomi bilimi açısından duyusal analiz ve gıda formülasyon örnekleri - IV | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
14 | Saha araştırması | Gıda sanayinde duyusal tekniklerin pratik uygulamaları, sonuçların analizi ve yorumlanması | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
15 | Saha araştırması | Gıda sanayinde tüketici testlerinin pratik uygulamaları, sonuçların analizi ve yorumlanması | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Stone, H., Bleibaum, R., & Thomas, H. A. (2012). Sensory evaluation practices. Academic press. USA. |
Altuğ, T., Elmacı, Y. (2005). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme, Meta Basım Matbaacılık. |
Durlu-Özkaya, F., Coşansu, S., Ayhan, K. (2013). Her Yönüyle Gıda, Sidas Ltd. Şti, İzmir. |
Meilgaard, M. C.,Carr, B. T., &Civille, G. V. (2006). Sensory evaluation techniques. CRC press. Boca Raton, USA. |
Howard, R. ,Moskowitz, J., Beckley, H., &Resurreccion, A.V.A. (2007). Sensory and Consumer Research in Food Product Design and Development, Second Edition. Blackwell publishing. Oxford, UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Proje Teslim Edilmesi (Sınav Yapılmaz) | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ve yakın alanlardaki kavramlar, kurallar ve olgular ile ilgili kapsamlı ve uzmanlık düzeyinde bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
2 |
Sektördeki hizmet süreçleri, yönetim ilke ve kuralları, hizmet üzerindeki etkili faktörler konularında bilgi sahibi olur.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ve yakın alanlarda karşılaşılabilecek sorunlar için çözüm yollarını sıralar.
|
5 | |||||
2 |
Güncel gelişmeleri takip etmek için kullanılan bilimsel araştırma yöntemleri hakkında detaylı bilgiye sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ve yakın alanlardaki bilgiler, kavramlar arasındaki ilişkileri araştırır, ilişkilendirir ve çıkarımda bulunur.
|
4 | |||||
2 |
Öğrendiği bilgi ve kavramları hizmet süreçlerinin yönetiminde, kontrolünde kullanır.
|
5 | |||||
3 |
Sektördeki bilgi, kavram ve yöntemleri analiz eder; eleştirel açıdan değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Karşılaşılan problemlerle ilgili araştırma yöntemlerini detaylıca kullanarak olası çözümler tasarlar ve bu çözümleri sektörde anlaşılır olacak şekilde açıklar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mevzuat kurallarını uygulayarak planlama, koordinasyon, yönetme ve kontrol fonksiyonlarını gerçekleştirir.
|
5 | |||||
2 |
Hizmet sektöründeki yeni gelişmeleri yakından takip eder, özgün akademik çalışmalar ortaya koyarak alanına katkı sağlar.
|
4 | |||||
3 |
Uygulama süreçlerindeki eksiklikleri analizler sonucu tespit eder ve tamamlamak için uygun yöntemler geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir grup içerisinde bağımsız olarak çalışır.
|
5 | |||||
2 |
Problemler karşısında yaratıcı çözüm önerilerinde bulunarak süreci ekiple ya da tek başına yürütür.
|
4 | |||||
3 |
Grup çalışmasında sorumluluk alır, hem kendi hem de ekibin zaman yönetimini kontrol eder.
|
4 | |||||
4 |
Ekip çalışmalarında motivasyon arttırıcı yöntemler geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Akademik ve mesleki açıdan kendini geliştirmek amacıyla detaylı araştırma yetkinliğini kullanarak yeni bilgi ve beceriler kazanır.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda, güncel gelişmeleri yakından takip ederek yenilikleri öğrenir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
|
5 | |||||
2 |
Kişilerarası etkin iletişim kurarak ekip çalışmalarında yer alır.
|
5 | |||||
3 |
Sektöründeki gelişmeleri takip eder, paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
4 |
Sosyal kabiliyeti sayesinde farklı kültürler tanır ve alanında işbirlikleri sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip çalışanlarının özellikleri fark etmeksizin adil bir şekilde görev dağılımı yapar.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal ve doğal çevreyi önemseyerek sürdürülebilir uygulamalarda bulunur.
|
4 | |||||
3 |
Yasal mevzuat ve kurallar doğrultusunda sorumluluklarını yerine getirirken, çalışma arkadaşlarına hoşgörü ve saygı gösterir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |