| Kodu | 
            Dersin Adı | 
            Yarıyıl | 
            Süresi(T+U) | 
            Kredisi | 
            AKTS Kredisi | 
        
    
    
        
            | MEK407 | 
            ROBOT TEKNOLOJİSİNE GİRİŞ | 
            7 | 
            3 | 
            3 | 
            5 | 
        
    
                
                
                    
                        
                            DERS BİLGİLERİ | 
                        
                    
                    
                        
                            | Dersin Öğretim Dili : | 
                            Türkçe | 
                        
                        
                            | Dersin Düzeyi | 
                            LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
                        
                        
                            | Dersin Türü | 
                            Zorunlu | 
                            
                        
                        
                            | Dersin Veriliş Şekli | 
                            - | 
                        
                        
                            | Dersin Koordinatörü | 
                            Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT | 
                        
                        
                            | Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | 
                            Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ | 
                        
                        
                            | Ders Ön Koşulu | 
                                Yok | 
                        
                    
                
                
                
                    
                        
                            AMAÇ VE İÇERİK | 
                        
                    
                    
                        
                            | Amaç: | 
                            Endüstriyel robotların kinematik yapılarının anlaşılması, endüstriyel robotların matematik modellemelerinin oluşturulması ve robot dinamiğinin robot kontrolündeki etkisinin vurgulanmasını amaçlar. | 
                        
                        
                            | İçerik: | 
                            İnsan / robot özellikleri. Robotların sınıflandırılması. Endüstriyel robotik ile ilgili kavramlar. Robot kinematiği, koordinat sistemleri ve dönüşümler, robotlarda bağlar ve eklemler, geometriye bağlı modelleme. Denavit-Hartenberg gösterimi. Robot dinamiği, Lagrange dinamik analiz yönteminin robotlarda uygulanışı. | 
                        
                    
                
                
                
                    
                        
                            DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
                    
                    
                            
                                |  Endüstriyel robot tiplerini tanımak, kullanım alanlarını bilir | 
                            
                            
                                |  Güncel endüstriyel robot firmalarının ürün yelpazelerini tanır | 
                            
                            
                                |  Bilek yapılarının kinematiğini doğru yorumlar | 
                            
                            
                                |  Bilinen eklem durumlarının yol açtığı uç organ konum ve yönelmesini bulur | 
                            
                            
                                |  Eğimi bilinen bir yüzeye dik olarak yaklaşabilmek için yönelme belirler | 
                            
                            
                                |  Robotun ucunu istenen bir konuma istenen bir yönelme ile ulaştırabilmek için, eklem durumlarını öngörür | 
                            
                            
                                |  Basit robotik yapıların eklemlerini süren kuvvet yada tork değerlerini belirler | 
                            
                    
                
                
                
                
                    
                        
                            HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        
                        
                            | Hafta | 
                            Ön Hazırlık | 
                            Konular | 
                            Yöntem | 
                        
                    
                    
                            
                                | 1 | 
                                - | 
                                İnsan / robot özellikleri. Robotların sınıflandırılması. Endüstriyel robotik ile ilgili kavramlar. Koordinat sistemleri ve homojen dönüşüm matrisi. | 
                                - | 
                            
                            
                                | 2 | 
                                - | 
                                Rastgele bir eksen etrafında dönmenin ifadesi. Euler açıları ile yönelme gösterimi. Bilek yapıları. Homojen dönüşüm matrislerinden Euler açılarının türetilmesi. | 
                                - | 
                            
                            
                                | 3 | 
                                - | 
                                Yüzeye yaklaşma problemi. | 
                                - | 
                            
                            
                                | 4 | 
                                - | 
                                Robotlarda bağlar ve eklemler. Denavit-Hartenberg (D-H) gösterimi. Düz kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 5 | 
                                - | 
                                Düz kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 6 | 
                                - | 
                                Düz kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 7 | 
                                - | 
                                Düz kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 8 | 
                                - | 
                                Ters kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 9 | 
                                - | 
                                Ters kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 10 | 
                                - | 
                                ARA SINAV | 
                                - | 
                            
                            
                                | 11 | 
                                - | 
                                Ters kinematik analiz | 
                                - | 
                            
                            
                                | 12 | 
                                - | 
                                Dinamik analiz’e (DA) giriş. | 
                                - | 
                            
                            
                                | 13 | 
                                - | 
                                Jakobyen matrisi | 
                                - | 
                            
                            
                                | 14 | 
                                - | 
                                Robot dinamiği. Robotlarda Lagrange dinamiğinin uygulanması | 
                                - | 
                            
                            
                                | 15 | 
                                - | 
                                Robotlarda Lagrange dinamiğinin uygulanması | 
                                - | 
                            
                            
                                | 16 | 
                                - | 
                                FİNAL | 
                                - | 
                            
                            
                                | 17 | 
                                - | 
                                FİNAL | 
                                - | 
                            
                    
                
                
                
                    
                        
                            KAYNAKLAR | 
                        
                    
                    
                            
                                | Saha, S. K., Introduction to Robotics. 2010, McGraw Hill. | 
                            
                            
                                | Paul, R.P., Robot Manipulators: Mathematics, Programming and Control, 1981,The MIT Press. | 
                            
                    
                
                
                
                    
                        
                            ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        
                        
                            | Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | 
                            Etkinlik Sayısı | 
                            Katkı Yüzdesi | 
                            Açıklama | 
                            Sınav Yapılma Şekli | 
                        
                    
                    
                            
                                | Ara Sınav (Vize) | 
                                1 | 
                                40 | 
                                 | 
                                Klasik Sınav | 
                            
                            
                                | Ödev Değerlendirme | 
                                1 | 
                                10 | 
                                 | 
                                 | 
                            
                            
                                | DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 
                                1 | 
                                50 | 
                                 | 
                                Klasik Sınav | 
                            
                            
                                | TOPLAM | 
                                3 | 
                                100 | 
                                 | 
                                 | 
                            
                    
                
                
                
                    
                        
                            | (0) Etkisiz | 
                            (1) En Düşük | 
                            (2) Düşük | 
                            (3) Orta | 
                            (4) İyi | 
                            (5) Çok İyi | 
                        
                    
                    
                        
                            | 0 | 
                            1 | 
                            2 | 
                            3 | 
                            4 | 
                            5 | 
                        
                    
                
                
                    
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
                
                        
                            
                                
                                    | BİLGİ | 
                                
                                
                                    | Kuramsal | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                            3 | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | BİLGİ | 
                                
                                
                                    | Olgusal | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                            5 | 
                                    
                                    
                                        | 2 | 
                                        
                                             
                                                Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri  toplar ve analiz yapar.
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                            5 | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | BECERİLER | 
                                
                                
                                    | Bilişsel | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                            3 | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | BECERİLER | 
                                
                                
                                    | Uygulamalı | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                            4 | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | YETKİNLİKLER | 
                                
                                
                                    | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                    1 | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | YETKİNLİKLER | 
                                
                                
                                    | Öğrenme Yetkinliği | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                            4 | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 2 | 
                                        
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                            3 | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 3 | 
                                        
                                             
                                                Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                            4 | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 4 | 
                                        
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                            5 | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | YETKİNLİKLER | 
                                
                                
                                    | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                    1 | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 2 | 
                                        
                                             
                                                Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
                                             
                                         | 
                                            0 | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                        
                            
                                
                                    | YETKİNLİKLER | 
                                
                                
                                    | Alana Özgü Yetkinlik | 
                                
                            
                            
                                
                                     | 
                                    Program Yeterlilikleri/Çıktıları | 
                                    Katkı Düzeyi | 
                                
                                
                                    | 0 | 
                                    1 | 
                                    2 | 
                                    3 | 
                                    4 | 
                                    5 | 
                                
                                    
                                        | 1 | 
                                        
                                             
                                                Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
                                             
                                         | 
                                            0 | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 2 | 
                                        
                                             
                                                Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
                                             
                                         | 
                                             | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                            3 | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                                    
                                        | 3 | 
                                        
                                             
                                                Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
                                             
                                         | 
                                            0 | 
                                                                                     | 
                                                                                     | 
                                             | 
                                             | 
                                             | 
                                    
                            
                            
                            
                        
                
                
                    
                        
                            DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        
                        
                            | Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | 
                        
                        
                            | Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | 
                            Etkinlik(hafta sayısı) | 
                            Süresi(saat sayısı) | 
                            Toplam İş Yükü | 
                        
                    
                    
                            
                                | Ders | 
                                14 | 
                                3 | 
                                42 | 
                            
                            
                                | Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 
                                14 | 
                                3 | 
                                42 | 
                            
                            
                                | Arazi Çalışması | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Grup Çalışması / Ödevi | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Laboratuvar | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Okuma | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Ödev | 
                                1 | 
                                7 | 
                                7 | 
                            
                            
                                | Proje Hazırlama | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Seminer | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Staj | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Teknik Gezi | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Web Tab. Öğrenme | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Uygulama | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Yerinde Uygulama | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Mesleki Faaliyet | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Sosyal Faaliyet | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Tez Hazırlama | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Alan Çalışması | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Rapor Yazma | 
                                0 | 
                                0 | 
                                0 | 
                            
                            
                                | Final Sınavı | 
                                1 | 
                                2 | 
                                2 | 
                            
                            
                                | Final Sınavı Hazırlığı | 
                                1 | 
                                10 | 
                                10 | 
                            
                            
                                | Ara Sınav | 
                                1 | 
                                2 | 
                                2 | 
                            
                            
                                | Ara Sınav Hazırlığı | 
                                1 | 
                                10 | 
                                10 | 
                            
                            
                                | Kısa Sınav | 
                                2 | 
                                1 | 
                                2 | 
                            
                            
                                | Kısa Sınav Hazırlığı | 
                                2 | 
                                5 | 
                                10 | 
                            
                            
                                | TOPLAM | 
                                37 | 
                                0 | 
                                127 | 
                            
                    
                
                
                    
                        
                        
                        
                            
                                 | 
                                Genel Toplam | 
                                127 | 
                                 | 
                            
                            
                                 | 
                                Toplam İş Yükü / 25.5 | 
                                5 | 
                                 | 
                            
                            
                                 | 
                                Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 
                                5,0 | 
                                 |