Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY207E | NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY I | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EDA MERVE KURTULUŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İnsanlarda besin ve enerji gereksinimleri, önerilen günlük besinsel harcama payları, Temel enerji kaynakları (Yağlar, Karbohidratlar, Proteinler), İyi beslenme durumunda metabolizma (Karaciğerde, Yağ dokusunda, İskelet kasında, Beyinde), Açlıkta Metabolizma (Karaciğerde, Yağ dokusunda, İskelet kasında, Beyinde), Vitamin ve minerallerin biyomedikal önemi, Beslenme ve koroner arter hastalığı, kanser, obezite gibi bazı hastalıklar arasındaki ilişki, Beslenme bozukluklarında biyokimyasal parametrelerdeki değişikliklere ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Metabolizma, Metabolik enerjinin üretimi ve depolanması, Biyoenerjetik, Membranlarda Taşınma, Glikoliz (Embden-Meyerhof Yolu) , Sitrik asit (Krebs) çevrimi, Elektron Taşıma Sistemi ve Oksidatif fosforilasyon, Pentozfosfat yolu, Glukoneojenez, Glikojen metabolizması; glikojenesis ve glikojenolizis, Lipid metabolizması; yağ asidi oksidasyonu, biyosentezi, membran lipidleri, kolesterol ve sterol metabolizması, Aminoasit metabolizması, Metabolizmanın bütünlüğü, Metabolik işlemlerin kontrolü |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bir enerji kaynağı olarak glikolitik yol ve glukoz metabolizmasının regülasyonunu tanımlar. |
Karbonhidrat metabolizması ile ilgili hastalıkları ilişkilendirir. |
Besin metabolizması ile ilgili biyokimyasal yolları tanımlar. |
Metabolizma bilgilerini kullanarak hastalıkların nedenleri, mekanizmaları ve etkilerini çözer. |
Biyomolekülleri sınıflandırır. |
Biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
Besinlerin sindirimi ve biyomoleküllerin yıkılması sırasında gerçekleşen metabolik olayları açıklar. |
Metabolik yolların kontrol mekanizmalarını açıklar. |
Aminoasit metabolizmasını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Beslenme Biyokimyasına Giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Hücre Organelleri ve Fonksiyonları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Metabolizmaya Giriş; Anabolizma, Katabolizma, Ara Metabolizma, Makro Metabolizma, Metabolik Yol Tipleri, Biyoenerjetik, Metabolizmadaki Genel Kontrol Mekanizmaları | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Metabolizmaya Giriş; Anabolizma, Katabolizma, Ara Metabolizma, Makro Metabolizma, Metabolik Yol Tipleri, Biyoenerjetik, Metabolizmadaki Genel Kontrol Mekanizmaları | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Protein ve Amino Asit Metabolizması: Azot Fiksasyonu ve Dengesi, Proteinlerin Sindirimi, Absorbsiyonu ve Degredasyonu, Genel Amino Asit Reaksiyonları: Deaminasyon, Transaminasyon, Dekarboksilasyon, Eliminasyon, Üre Çevrimi ve Amino Asitlerin Katabolizması, Amino asitlerin Deaminasyonu | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Protein ve Amino Asit Metabolizması: Azot Fiksasyonu ve Dengesi, Proteinlerin Sindirimi, Absorbsiyonu ve Degredasyonu, Genel Amino Asit Reaksiyonları: Deaminasyon, Transaminasyon, Dekarboksilasyon, Eliminasyon, Üre Çevrimi ve Amino Asitlerin Katabolizması, Amino asitlerin Deaminasyonu | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Protein ve amino asit metabolizması: Amino Asit Biyosentezi, Nitrik Oksit, Poliaminler, Kreatin ve Kreatinin, Biyojen Aminler, Katekolaminler, Nörotransmitterler vb. Sentezi, Hem Sentezi ve Degredasyonu, Amino Asit Metabolizma Hastalıkları | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Protein ve amino asit metabolizması: Amino Asit Biyosentezi, Nitrik Oksit, Poliaminler, Kreatin ve Kreatinin, Biyojen Aminler, Katekolaminler, Nörotransmitterler vb. Sentezi, Hem Sentezi ve Degredasyonu, Amino Asit Metabolizma Hastalıkları | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Glikojen Metabolizması: Glikojen Yapısı ve Fizyolojik Önemi, Glukoz Homeostazı, Glikojenez ve Glikojenoliz, Regülasyon, Glikojen Depo HastalıklarI, Anaerobik Glikoliz(Devam) | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Glikojen Metabolizması: Glikojen Yapısı ve Fizyolojik Önemi, Glukoz Homeostazı, Glikojenez ve Glikojenoliz, Regülasyon, Glikojen Depo HastalıklarI, Anaerobik Glikoliz(Devam) | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Oksidatif Dekarboksilasyon ve Sitrat Çevrimi, Regülasyonu, Glioksilat Çevrimi | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidrat Metabolizması; Sindirim/Absorbsiyon, Glikoliz/Aerobik/Anaerobik), Glikoneojenez, Regülasyon, Cori Çevrimi, Fermentasyon | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidrat Metabolizması; Pentoz Fosfat Yolu: Oksidatif ve Non-oksidatif Reaksiyonlar, Regülasyon ve Calvin Çevrimi,Anaerobik Glikoliz | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | Karbonhidrat Metabolizması; Pentoz Fosfat Yolu: Oksidatif ve Non-oksidatif Reaksiyonlar, Regülasyon ve Calvin Çevrimi,Anaerobik Glikoliz | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Harvey R., Champe P.C., (2011). Lippincotts Illustrated Reviews Biochemistry 5th edition. |
Pandey, P., & Sanjeevi, S. (Eds.). (2019). Biochemistry in nutrition. Retrieved from https://search.proquest.com. |
Konukoğlu, D. (2017). Temel ve Klinik Biyokimya : Sağlık Hizmetleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları için. Nobel Tıp Kitapevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |