Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY455 | MENÜ PLANLAMA | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜNEVVER GAYE AYBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı yaş, cinsiyet ve sağlık durumlarına sahip bireylerin beslenme gereksinimlerini göz önünde bulundurarak, çeşitli kurumlar ve organizasyonlar için uygun menüler planlama ve değerlendirmeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Kurumsal yemek hizmetlerinin temelleri, menü planlamanın ilkeleri, menü türleri ve belirli gruplar için menü planlama yönergeleri, okul öncesi ve okul çağı öğrencileri için menü planlama, işyerleri ve işçiler için menü planlama, huzurevleri için menü planlama, çocuk hastaneleri için menü planlama, yetişkin hastaneleri için menü planlama, cezaevleri için menü planlama, özel gün ve organizasyonlar için menü planlama. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kurumsal yemek hizmetlerinin temel ilkelerini tanımlar ve bu hizmetlerin işleyiş süreçlerini açıklar. |
Menü planlamanın temel ilkelerini açıklar ve menü geliştirme sürecinde bu ilkeleri kullanır. |
Farklı gruplar için beslenme gereksinimlerini dikkate alarak uygun menü düzenler. |
İşyerleri ve işçiler için uygun menü planlama süreçlerini açıklar ve örnek menüler hazırlar. |
Huzurevlerinde kalan bireylerin beslenme gereksinimlerine uygun menü planları hazırlar. |
Okul öncesi ve okul çağı öğrencilerinin beslenme gereksinimlerini dikkate alarak menü düzenler. |
Yaş, cinsiyet ve sağlık durumu gibi faktörleri göz önünde bulundurarak beslenme gereksinimlerini hesaplar. |
Çeşitli kurumlar için beslenme gereksinimlerine uygun örnek menüler düzenler. |
Menü türlerini (günlük, haftalık, özel gün menüleri vb.) karşılaştırır. |
Menülerin planlanmasında dikkate alınması gereken hususları takip eder. |
Özel gün ve organizasyonlar için menü planlama ilkelerini açıklar ve bu etkinlikler için uygun menü önerileri paylaşır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Derse giriş, Amaç ve İçerik Kurumsal Yemek Hizmetlerinin Temelleri Menü Planlamanın İlkeleri Menü Türleri Belirli Gruplar İçin Menü Planlama Yönergeleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
2 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Okul Öncesi / Okul Çağı Öğrenciler için Menü Planlama, - Beslenme Gereksinimleri -Okul Öncesi Öğrenciler İçin Menü Planlamanın Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
3 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Okul Öncesi / Okul Çağı Öğrenciler için Menü Planlama, - Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
4 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | İşyerleri ve İşçiler için Menü Planlama, - Beslenme Gereksinimleri -İşyeri Menü Planlamanın Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
5 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | İşyerleri ve işçiler için Menü Planlama, -Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
6 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Huzurevleri için Menü Planlama - Beslenme Gereksinimleri -Huzurevleri için Menü Planlamanın Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
7 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Huzurevleri için Menü Planlama -Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Çocuk Hastaneleri için Menü Planlama - Yaşa Göre Beslenme Gereksinimleri -Çocuk Hastaneleri için Menü Planlama, Menü Etiketleme/Kodlama Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
10 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Çocuk Hastaneleri için Menü Planlama -Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
11 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Yetişkin Hastaneleri için Menü Planlama - Yaş ve Cinsiyete Göre Beslenme Gereksinimleri -Hastaneler için Menü Planlama, Menü Etiketleme/Kodlama Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
12 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Yetişkin Hastaneleri için Menü Planlama -Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
13 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Cezaevleri için Menü Planlama - Beslenme Gereksinimleri -Cezaevleri için Menü Planlamanın Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
14 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Cezaevleri için Menü Planlama -Örnek Menü Oluşturma | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
15 | Literatür incelemesi, Kitaplardan, dergilerden ve web tabanlı materyallerden araştırma | Özel Gün ve Organizasyonlarda Menü Planlamanın Özellikleri | Sunum Soru-Cevap Sınıf İçi Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020). Toplu beslenme sistemleri (toplu tüketim yerleri) için ulusal menü planlama ve uygulama rehberi. Ankara. |
T.C. Eğitim Bakanlığı. (2016). Pansiyonlu okullar için beslenme hizmetleri rehberi. Ankara. |
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2019). Türkiye beslenme rehberi (TÜBER). Ankara. |
Merdol, T. K. (2020). Toplu beslenme yapılan kurumlar için standart yemek tarifeleri (8. baskı). Hatiboğlu Yayıncılık. |
Doğan, M. (2022). Menü planlama ve standart reçeteler.In Toplu Beslenme Sistemleri ve Catering Hizmetleri Yönetimi (pp. 91-107). Nobel Akademik Yayınları, Ankara.ISBN:978-605-7928-07-8 |
Institute of Medicine (US) Committee on Nutrition Standards for National School Lunch and Breakfast Programs, Stallings, V. A., & Taylor, C. L. (Eds.). (2008). Nutrition Standards and Meal Requirements for National School Lunch and Breakfast Programs: Phase I. Proposed Approach for Recommending Revisions. National Academies Press (US). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 5 | 190 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 68 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |