Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMS213 | GIDA BİLİMİ VE TEKNOLOJİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. MURAT DOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Her türlü gıdanın üretilmesinden tüketilmesine kadarki gıda zincirinin her aşamasında yer alabilmelerini sağlayacak bilgi düzeyini öğrencilere kazandırmaktır. Gıdaların hem kalite hem de ekonomik açıdan iyileştirilmesini sağlayabilecek bilgi ve beceride profesyoneller yetiştirmektir. |
İçerik: | Et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri, tahıllar, meyve ve sebze, yağ üretim teknolojileri, fermentasyon teknolojisi, özel gıdalar teknolojisi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıdaları oluşturan temel bileşenleri ve bu bileşenlerin birbirleriyle etkileşimlerini bilir. |
Tahıl, bitkisel yağ, süt ve süt ürünleri, meyve-sebze, et ve et ürünleri gibi temel gıdaları ve bunların işleme teknolojilerini bilir. |
Gıda muhafaza yöntemlerini anlayarak hangi gıda için hangi tekniğin uygun olduğunu açıklar. |
Gıda katkı maddelerinin kullanımı ile ilgili yasal düzenlemelerin kaynağını ve katkıların insan sağlığına etkilerini açıklar. |
Gıdaların bozulmasına sebep olan faktörleri açıkça belirtir. |
Ambalajlama teknolojisi ve ambalaj tipleri hakkında sahip olduğu bilgiler ile hangi gıdanın hangi ambalaj kullanılarak paketleneceğini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş, su aktivitesi, pH | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Makale okuma | et teknolojisi, Türkiye’de hayvancılık sektörü, etlerin kalite özellikleri, beyin fırtınası, Kasın ete dönüşmesi, fermente et ürünleri, emülsifiye et ürünleri, pastırma üretim teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Makale okuma | Et ve et ürünlerinde kullanılan ingrediyenler ve katkı maddeleri, et işletmelerinde hijyen ve sanitasyon uygulaması, et endüstrisi atıkları, et ve sağlık ilişkisi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
4 | Makale okuma | Süt ve süt ürünleri teknolojisi, sütün bileşiminde yer alan maddeler, sütün fiziko-kimyasal özellikleri, sütteki mikroorganizmalar, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
5 | Literatür araştırması | Süt ürünleri, peynir, tereyağı, kefir, yoğurt, kaymak, dondurma üretimi, süt ve süt ürünlerinin sağlık açısından önemi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
6 | Literatür araştırması, grup çalışması | Meyve ve sebze işleme teknolojisi, meyve -sebzelerin temel bileşimleri, salça ve ketçap üretimi, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Uygulama |
7 | Literatür araştırması | Reçel, marmelat ve jöle üretimi, konserve üretimi, meyve suyu üretimi, meyve ve sebzelerin sağlık açısından önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Tarladan sofraya gıda güvenliği, vize hazırlık çaışmaları, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
10 | Literatür araştırması | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, yağ teknolojisi, yağların yapısı, yağların bozulması, yağ ürünleri, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
11 | Literatür araştırması | Tahıl teknolojisi, buğdayın yapısı, kimyasal bileşimi, tahıl ürünlerinde kullanılan bileşenler, ekmek üretim teknolojisi, bisküvi üretim teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
12 | Literatür araştırması | Kek üretim teknolojisi, makarna üretim teknolojisi, mayalı fırıncılık ürünleri, milföy hamuru, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
13 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Fermantasyon teknolojisi, sirke teknolojisi, sofralık zeytin teknolojisi, turşu üretim teknolojisi, boza teknolojisi, uygulama | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışmaları, Video İzleme, Uygulama |
14 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Gıda katkı maddeleri, uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışmaları, Uygulama |
15 | Literatür araştırması, proje sunumu hazırlama | Proje sunumları, final hazırlık çalışmaları | Proje sunumları, Tadım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özkaya, F. D., Coşansu, K. ve Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda. Sidaş, Manisa, 438s. |
Ekin, M.M. 2015. Özel gıdalar teknolojisi ders notları. https://www.foodelphi.com/ozel-gidalar-teknolojisi-ders-notlari-ogr-gor-m-mustafa-ekin/ |
International Journal of Gastronomy and Food Science |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
3 | |||||
2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
3 | |||||
2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
0 | |||||
2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
4 | |||||
3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |