| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| GMS311 |
TÜRK MUTFAĞI I |
5 |
6 |
3 |
8 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. REVŞEN AKAY |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Bu ders kapsamında, tarih boyunca farklı kültürlerden etkilenen Türk yöre mutfaklarının teorik ve uygulamalı olarak çalışılması ile geleneksel Türk Mutfağı reçetelerinin günümüzün modern şartlarında uygulanması amaçlanır. |
| İçerik: |
Bu ders, Marmara, İç Anadolu, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu, Karadeniz, Ege, Akdeniz bölgelerinde yöresel Türk mutfak kültürü ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Türk mutfağının kültürel temelleri arasında bağlantı kurar. |
| Türk beslenme alışkanlıklarına ilişkin rapor çıkarır. |
| Türk yöresel mutfaklarına ait reçeteleri yeniden düzenler. |
| Bölge bazında yöresel mutfaklara ait ürünler hazırlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Kitap okuma |
Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 2 |
Kitap okuma |
Türk Mutfağının Tarihsel Gelişimi Ön Giriş, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 3 |
Kitap okuma |
Selçuklu ve Beylikler Döneminde Türk Mutfağı, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 4 |
Reçete okuma |
Osmanlı Dönemi Türk Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 5 |
Kitap okuma |
Osmanlı'dan günümüze gelen önemli işletmeler, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 6 |
Literatür taraması |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 7 |
Literatür taraması |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 8 |
Kitap okuma |
Cumhuriyet Döneminde Türk Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 9 |
Kitap okuma |
Cumhuriyet Döneminde Anadolu Mutfak Kültürü, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Kitap okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 12 |
Reçete okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 13 |
Reçete okuma |
Türk mutfak kültürü ile diğer mutfak kültürlerinin etkileşimi, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 14 |
Reçete okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 15 |
Kitap okuma |
Türk mutfağından Yemek Örnekleri, mutfak uygulaması |
Uygulama, Anlatım |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Şengül, S. ve Türkay, O. (2017). Türkiye'nin Yöresel Mutfakları, Detay Yayıncılık. |
| Çakır, A. (2015). Trakya mutfak Kültürü ve Yemekleri = Thrace Culinary Culture, Ertem Basım, Ankara. |
| Koşay, H. Z. ve Ülkücan, A. (2017). Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı, Çiya Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
0 |
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
0 |
|
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
5 |
70 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
| Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
5 |
35 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
43 |
0 |
200 |
|
Genel Toplam |
200 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
8,0 |
|